BUSINESS ONLINE – guide för coacher & konsulter

Business Online eller att driva företag online har aktualiserats under den underliga våren 2020. När jag startade min resa online 2015 så var det inte lika vanligt och jag har under åren fått svara på många frågor.
Går det verkligen att driva ett företag helt online?
Träffar du aldrig dina kunder live?

Idag växer sig den digitala affärsmodellen starkare och blir allt mer vanlig. I det här inlägget berättar jag vad du behöver tänka på för att komma igång och hur ett online företag kan se ut. 

business online

business Online – för vem passar upplägget?

Egentligen för vem som helst men några motiv jag ofta möter är:

  • någon som vill (måste) förändra sitt liv/tillvaro
  • någon som har en affärsidé och vill testa den
  • någon som vill hitta en affärsidé
  • ett befintligt företag som vill ha nya vägar att nå ut
  • eller som ett komplement till det du redan gör


Vi gör det lite mer konkret genom att ställa ytterligare frågor som du behöver fundera över och svara på.

Online – vad är den största skillnaden online?

Den största skillnaden när det gäller att driva företag online mot att göra det offline är nog att det tar längre tid att nå ut. Tänk på att bruset på nätet är enormt vilket gör att det budskap du har måste sticka ut och vara anpassat till din målgrupp. 

största skillnaden online att nå ut

DU måste ha kunder- vem är din idealkund?

Inte bara idealkund utan din betalande idealkund. En idealkund är den person som du allra helst vill jobba med och som ger dig energi. Hen ska även ha råd att betala för dina tjänster, en viktig faktor som många glömmer bort. Risken är då att det blir lite för mycket hjälpande av det hela.

För visst är det är ett företag online du vill driva….

Vilka tjänster ska du erbjuda?

Fundera över om du vill erbjuda en del av dina tjänster online eller om hela din verksamhet ska digitaliseras. Det finns argument för båda varianterna. 

Att lägga vissa tjänster online tex grupper eller online kurser gör att du når ut till flera och på så sätt blir mer lönsam.  Du får även ett större upptagningsområden än att bara jobba lokalt. 

För dig som vill hitta en helt ny livsstil och vill kunna jobba där du befinner dig så är det online business och den helt digitala affärsmodellen kanske ditt alternativ. 

Så valet är ditt.
Det viktiga är att anpassa ditt företagande utifrån dina villkor, det gäller både on och offline

Vad är unikt med det du gör?

Vaddå unikt?
Om du är coach, terapeut eller konsult på en marknad där det finns många som gör samma sak som du så måste du hitta det som är unikt med ditt sätt att göra saker på.
Jag hjälper mina kunder att bli OSTOPPBARA genom att skapa sitt DUK (ditt unika koncept) och att hitta nycklar till att frigöra kraften i det som är du. Det genom att mixa vetenskapliga metoder, magi, mystik och mina egna erfarenheter.
NYFIKEN – en grupp startar inom kort – läs mer här

Hur ser din affärsmodell ut?

I ett företag online är det extra viktigt att dina tjänster hänger ihop i olika prisnivåer. Den potentiella kund som träffar på dig på din hemsida eller i sociala medier är ofta inte beredd att göra större investeringar direkt. Då bör det finnas ett utbud som ger din kund ett resultat på något speciellt område. Det gör att hen blir nyfiken på att arbeta mer med dig.
Läs mer om det här in inlägget om kundens resa

7 anledningar till att dina kunder inte köper av dig

Är du coach/guide/vägledare och undrar varför dina tjänster inte säljer? Ladda ner min PDF med 7 vanliga anledningar och 7 tips på hur du löser det.

Ladda ner direkt

Vilka system behövs?

Här har jag bara ett råd. Håll det enkelt när du startar för är så lätt att gå vilse i djungeln av program, verktyg och färdiga lösningar. Så ta hjälp av någon som har kunskapen och testa dig fram. Investera inte i stora komplicerade lösningar innan du vet hur din verksamhet ska se ut framåt. 

I det här inlägget får du tips på 10 favoriter när det gäller verksamhet online. 

Men hur kan det se ut?
På bilden här ser du ett exempel på ett företag online.

online business model Kicki Westerberg
Exempel på en affärsmodell ONLINE BUSINESS

Hemsidan är navet i din business online.

Det är här du ha allt ditt eget material, dina texter, dina tjänster och dina kontaktuppgifter. Här hittar dina potentiella kunder dig. Förlita dig inte till dina plattformar i sociala medier som din Facebooksida eller ditt Instagramkonto. Du vet aldrig vad som händer i framtiden. Tusentals följare kan bli till 0 utan att du har någon kontroll över utvecklingen. 

Högst upp finns det fyra gula boxar som visar hur dina potentiella kunder kommer till din hemsida. Det kan vara genom sociala medier, SEO (sökmotoroptimering), annonser eller genom att du skickar de du möter offline till din hemsida. Kanske genom ett helt vanligt visitkort. 

På hemsidan möter kunden ditt utbud och du erbjuder kunden att vara med på dina E-postlista (ofta genom någon form av extra information som en checklista, e-bok eller kanske en video). Eller så är ditt mål att boka någon form av möte med dina potentiella kunder. 

Till höger (i de gröna boxarna) finns några av de sätt som du kan leverera din kunskap på. 

  • Kursplattform för dina online kurser
  • Voxer en app för ljudmeddelanden (läs mer i inlägget här)
  • Digitala möten (perfekt för coaching och konsulting)
  • Delade dokument via Dropbox eller Google Drive

Mer nyfiken på att driva företag online?

Jag önskar dig lycka till på din resa online och hoppas att jag är en av dem som får ledsaga dig på din resa.

När du är redo att ta din coaching business till nästa nivå så har jag fler alternativ för dig.
Kolla här för att se vad jag har på gång just nu. 

Här hittar du flera inlägg inom området priser och värde
Så tjänar du pengar som tjänsteföretagare
Hitta din nisch med 4 frågor
5 typer av passiv inkomst
Konsten att ta betalt för det värde du tillför

Similar Posts

One Comment

Comments are closed.