Tyvärr, jag har inte råd
Är det något du ofta hör?
Att din kund inte har råd.
Och.
Ibland är det bara en enkel väg att till att säga nej MEN det kan lika gärna vara så att din kund inte har pengar just nu men att investeringen ändå är helt rätt. I denna artikel berättar jag hur jag gör då och ger dig även tips på hur du kan ta emot betalningar i din coaching business.
Så vad gör du när du hör kunden säga det är helt rätt men att den inte har pengar just nu?
Underlättar för köp är mitt svar.
Jag har inte råd kan betyda flera saker
Här får du mina anledningar till varför jag gillar att underlätta för mina kunder.
Det kan bli en morot för kunden
Det är bra för kunden att kunna dela upp investeringen. Mina enskilda klienter väljer ofta att betala varje månad. Min tjänst Spirituell Affärsutveckling™ handlar om att skapa ett hållbart företag och kan det bli en morot att låta investeringen täckas upp av nya inkomster.
Delbetalning är trygghet för mig som företagare
Jag vill ha en hållbar och långsiktig trygghet i min ekonomi som gör att jag kan jobba på och både leverera och förbättra de tjänster jag erbjuder. Mitt mål är alltid att ha återkommande inkomster för minst 6 månader framåt. Det tar bort mycket av stress och ett tvång att lansera på traditionellt sätt.
Kom ihåg att det är bra att anpassa kundens betalningar utifrån hur din tjänst levereras. Ingen gillar att betala tjänster långt i efterskott.
Exempel på hur det ser ut hos mig just nu
KOMPASS™ 4 månaders program
En större investering där kunden kan välja att betala allt på en gång för 27 000 och då får hen 3 000 kronor i rabatt. Hen kan även välja att delbetala 3750 i 8 månader, här kommer jag att krympa antalet månader ju längre fram mot programmets start jag kommer. Detta för att kunden inte ska betala i efterskott. Det är ofta inte så motiverande. Nyfiken, läs här.
Spirituell Affärsutveckling™
Här är investeringen 2900 kr – 4900 kr per månad i minimum 3 månader. Jag använder mig av avtalsfakturering i mitt bokföringsprogram Fortnox så när väl avtalet är upplagt så sköter det sig nästan själv. Fördelen här är att Fortnox alltid hanterar alla eventuella påminnelser. Nyfiken läs här.
Human Design läsningar
En grundläggande läsning med mig betalar kunden alltid i förskott med SWISH, kort eller faktura. Business läsning, som är speciellt utformad för företagare, även den i förskott med samma betalningsmedel. Nyfiken läs här.
Föreläsningar och konsulttjänster
Föreläsningar och workshops fakturerar jag normalt i förskott med betalning när föreläsningen sker. Om det är långt i förväg så tar jag 50% vid bokning och resten när jag är på plats. Olika typer av konsulttjänster fakturerar jag normalt vid månadens slut och då har vi alltid ett avtal som reglerar mitt uppdrag. Ofta gäller 30 dagar.
Några avslutande tips till dig när det gäller det tekniska.
Välj betalningsvägar som funkar för dig.
Jag har valt att använda 3 betalningsvägar hos mig.
SWISH – företagsnummer
Enkelt för privatpersoner att hantera, pengarna kommer in snabbt. Bra även om du är ute på mässor eller föreläsningar. Nackdelen kan vara att du behöver upprätta någon form av kontantnota för varje betalning eftersom Swish bara är en betalningsform.
Kortbetalning via Stripe
Stripe är en gigant när det gäller kortbetalningar och fungerar superbra med de flesta typer av webbshoppar men även kopplat till bokningstjänsten Calendly eller separat tex med kassatjänsten ThriveCart som jag använder. Har du plattformar som Teachable eller New Zenler så kopplas den ofta ihop med Stripe.
Fördelen med den kopplingen är att kunden få ett numrerat kvitto med moms och det gör min bokföring enkel.
Faktura via Fortnox
När jag jobbar med längre uppdrag så använder jag mig av den så kallade avtalsfaktureringen i mitt program Fortnox. Då skapas alla månadsfakturor vid samma tillfälle med ett knapptryck. Smidigt och enkelt och lite jobb för mig. Kunden får en riktig faktura direkt in i sin mejl eller som E-faktura. Då sköts alla eventuella påminnelser av Fortnox något som jag inte vill hantera själv. Tack och lov så händer det mycket sällan eftersom jag alltid fakturerar i förskott.
Låt kunden betala i förskott
Coaching och liknande tjänster betalas bäst i förväg. Då slipper du trassel att kräva och påminna, något som ger en sur eftersmak och tar energi. När du låter kunden betala i förskott så kan du helt enkelt skjuta på mötet om du inte fått betalt. PS det här är bra att skriva in i dina allmänna villkor eller ditt avtal för coaching.
Hoppas att du gillar min tips, nedanför kommer tips på fler blogginlägg som jag tror att du gillar.