Så planerar jag min blogg och sociala medier
Jag har jobbat länge i sociala medier. Och nästa lika länge har jag planerat för min blogg och mina sociala medier. Den här bloggen startades i november 2015 med några korta inlägg om ekonomi och att göra sin plan för livet. Just där och då hade jag ingen aning om hur mitt företag skulle utvecklas framåt. Det syns när jag läser de första inläggen att det har hänt saker. Både rent textmässigt men framförallt så var JAG inte lika mycket i fokus som jag är nu. Hela tanken om personligt varumärke har förändrats och för ett företag av min typ så är det ofta en avgörande del i hur du lyckas.
Jag startade en personlig blogg redan 2014 där jag gömde mig noga för att ingen skulle känna igen mig. Där fanns det både hästar, recept, träning och en “dold” bild av min vardag. Jag vet inte riktigt hur jag tänkte då men jag tror att det var min kärlek till att skriva och fota som gjorde sig gällande där. Speciellt långvarigt var det dock inte. Jag försökte hitta den idag men den är troligen raderad.
När jag läser mitt andra inlägg från november 2015 så är det precis lika aktuellt idag som då.
Din egen plan för livet, eller någon annans Några månader efter det här så sa jag upp min personal och startade om på min den väg jag vandrar idag.
Bloggen är navet hos mig
Min blogg har under åren innehållit både fakta och varit mer personlig. Det har under största delen av tiden publicerats inlägg som idag gör att jag har många besökare som hittar mig via Google. Det är inte alltid som det är helt rätt besökare för att bli kund hos mig. Jag har ett inlägg om Kreta och olivolja som alltid rankar högt på min sida men inte har något med mitt företag att göra. Men väl med min personliga del.
Jag är glad att jag under åren satsat så pass mycket på att skapa innehåll som faktiskt blir läst flera år senare. Det är min ambition att de faktabaserade inlägg jag skriver ska hålla ett högt värde och vara så tidlösa som det går. Min assistent Caroline och jag går igenom och uppdaterar äldre artiklar regelbundet för att de ska vara intressanta och hålla stilen. Det betyder att vi uppdaterar lite texter, lägger dit nya länkar till aktuellt inlägg och byter ut vissa bilder.
Sociala medier driver trafik till bloggen
Om du som jag befinner dig i sociala medier med ditt företag så vet du att Instagram inte har varit något kul plats det senaste året. Och ja, det är fortfarande min favorit och huvudkanal men det har varit svårare att nå ut. La Linda har skrivit mycket bra om det här på senaste tiden. Jag håller med henne på alla punkter om att vi behöver ha en plattform som är vår egen. Som den här bloggen. Oavsett vad som händer på Instagram så finns innehållet här kvar och jag äger det. Det tillsammans med mitt nyhetsbrev och e-postlista är en viktigt del i mitt företagande.
Med detta fokus så är en viktigt del av Instagram (speciellt i Stories) att driva trafiken hit. Så om du kom från IG idag, känn dig välkommen!
En plan för mina sociala medier
Är egentligen mer en blogg-strategi för det hänger ihop. Mitt varumärke består idag av 3 huvudområden.
Personlig utveckling
Affärsutveckling
Utbildning inom ledarskap och coaching
Under dessa 3 kategorier finns det områden som jag regelbundet bloggar om. Du kan se på trädet i menyn under blogg att det finns olika kategorier där och de är alltså underkategorier till de 3 ovan. Vissa områden pratar jag inte så mycket om idag men de finns kvar ändå.
Bloggplanen är kopplad till det jag säljer
Min blogg (på faktaområdet) behöver vara kopplade till det jag erbjuder i mina tjänster. Alltså finns det ingen affärsmässigt vits för mig att börja blogga om ämnet hur du skriver din första bok även om det rent kompetensmässigt skulle funka. Så jag håller mig till de områden som är mina.
Sen kommer den personliga delen till där det här handlar om att berätta mer om mitt liv ur ett annat perspektiv. Det här snackar jag och Dorotea om i Cirkeln i ett avsnitt som du kan lyssna på här. Personlig eller privat i sociala medier.
Skapa Content Pillars (innehålls teman)
Det första jag gör inför varje år att jag ser över mina content pillars. Det betyder vilka teman ska jag använda mig av på bloggen och i sociala medier. De blir grunden för min plan. Just nu består de av Human Design, bygga hållbart företag som coach, personlig utveckling, andlighet och tekniker för coaching. På dessa pelare planerar jag sen mina inlägg i de olika kanalerna.
Här hittar du ett inlägg som hjälper dig att planera mer i detalj inför det kommande året.
Planera dina sociala medier – coachens guide
Jag har även lite att säga om hur jag tänker för den personliga delen av bloggen. Men det får vänta.
Nu är det dags att träffa kunder och köra igång den här dagen.
Sköt om dig så hörs vi snart.
Använder du Content Pillars?
Bloggar du regelbundet?
Berätta gärna eller ställ en fråga i kommentarerna.
Content Pillars skulle du gärna få utveckla lite mer. Hur du tänker där och varför du väljer just de teman/innehåll. Skulle vara spännande att få ta del av dina tankar. 😊
Tack för bra tips det kommer, jag pingar dig när det är uppe.
Tack för att du läser och så kul att du gillar det
Kicki