en plan för dina sociala medier

Planera sociala medier – guide för coacher

Svårt att planera dina sociala medier? Då är du inte ensam för det är en fråga jag ofta får av mina kunder. Nu är ju inte mitt fokus att vara sociala medier coach men det är en viktig del av din marknadsföring om du driver företag. I min artikel får du några tips som jag tror kommer att underlätta för dig. 

Starta med att göra en plan för året

Du börjar med att se över hur det ser ut för dig under det kommande året. Det spelar ingen roll när på året du gör detta men ta ett papper och skriv ner de kommande 4 kommande kvartalen. Efter som detta inlägg skrivs i december så väljer jag att titta på det kommande året. Sätt av 10 minuter och skriv ner dina huvudaktiviteter under perioden. 

en plan för dina sociala medier

Har du kört fast redan nu?

Ofta beror det på att du inte har någon strategi för din business, dvs du vet inte var du tänker erbjuda för tjänster och vid vilken tidpunkt på året. Då behöver du fundera över det innan du kan gå vidare och planera för dina sociala kanaler. 

Om du klarat av att skriva ner ett antal punkter så kan du gå vidare till nästa punkt. Att hitta teman för ditt innehåll, kallas ibland för content pillars. Ingen konstigare än de 3-5 områden som du pratar om i dina kanaler. Tänk på att dessa behöver vara kopplade till det du säljer. En bra fråga att ställa dig är:

Vad behöver dina potentiella kunder veta, känna till och inse?

I mitt fall så har jag 4 faktabaserade kategorier och en personlig.

  1. Du som coach (dvs egen personlig utveckling) 
  2. Coaching som teknik (NLP, Human Design)
  3. Coaching som business (hur du jobbar hållbart)
  4. Affärsutveckling för företag med 3-10 anställda
  5. Personlig blogg

Det jag skriver om faller alltså inom dessa områden. Och det finns mängder av underkategorier att plocka av. 

Att planera för sociala medier om du har en blogg

Om du har en hemsida med blogg (artiklar), vilket jag rekommenderar så är det en bra grej att utgå från en artikel per vecka (eller varannan) som underlag för dina sociala medier. Då har du stoff till flera inlägg på veckans ämne helt gratis. Sen kan du fylla på med några mer personliga inlägg om du gillar det. 

Läs mer i det är inlägget om min blogg. Så planerar jag min blogg och sociala medier

Personlig eller privat i sociala medier?

Var går din gräns? Det är något du behöver veta för att ta hänsyn till vad du vill dela med dig av. Själv väljer jag ut vissa områden av mitt liv som jag vill visa, resten behåller jag för mig själv. Du kan höra mig och Dorotea snacka om det i ett avsnitt av vår podcast Cirkeln. Några områden jag gillar att visa upp är mina hästar, mitt liv på landet och min kärlek till allt som är grönt. Mina barn, min man och mina barnbarn dyker i princip aldrig upp i mina kanaler. Så valet är ditt, välj ut några saker som symboliserar dig och som stärker ditt varumärke.

Kom ihåg att folk är nyfikna på vem du är, vare sig du tror det eller ej. Så göm dig inte utan visa det du står för och den du är. Men gör det med dina gränser.

Gör en plan för sociala medier 90 dagar framåt 

Fundera över vad du vill åstadkomma under de kommande månaderna. När jag gör detta i december så tittar jag på januari – mars men du kan börja när som helst. Skriv ner ditt fokus för varje månad, vilka tjänster vill du fokusera på? Vad vill du erbjuda? Finns det några speciella datum att ta hänsyn till som kampanjer, kurser eller vissa säsongsmässiga erbjudanden? Här kan du ta ett A4 papper och dela in det i 3 delar, håll det enkelt och fastna inte i detaljer. 

Innan du går in på respektive månad och den kommande veckan så behöver du veta vilka kanaler du ska finnas i och hur många dagar per vecka du vill posta. 

Starta med en plan för den kommande månaden

Ta fram en kalender med månadsuppslag eller skriv ut en sida ur din digitala google kalender och sätt igång. Välj ut 4 frågeställningar/rubriker som du kan skriva en artikel till din blogg om. Tänk på att de ska vara relevanta för det du vill erbjuda. Det gäller att förbereda dina följare i sociala medier och framtida kunder. 
Här hittar du gratis kalendrar att skriva ut. https://www.blankettbanken.se/category/blanketter/almanackor/2023/

Har du inte en hemsida så kan du se detta steg som ett tema för din/dina kanal i sociala medier. Till exempel Instagram, Facebook, TikTok eller Linkedin. 

Nu har du skapat en grundstomme till den kommande månaden. 

Dags att planera för veckans inlägg

Jag gillar att planerar mer i detalj för en vecka i taget. Idealet vore att ligga en hel vecka i förväg och ha allt klart och det fungerar ibland. Men inte alltid. För mig funkar det bra att skriva ner vilka dagar jag ska posta och en idé om innehållet. Jag skriver även ner i vilket format jag tänkt mig så att jag kan fotografera, filma eller göra en bild från mina mallar i Canva. 

Kom ihåg att din strategi och dina teman är grunden för en plan. 

Ta veckans inlägg på bloggen eller din rubrik och bryt ner den i ett antal mindre frågor. Sen kan du till exempel välja att göra en karusell av något, en reel av något annat, en bild eller varför inte en livesändning. Fyll sen på med något personligt om du väljer att visa den sidan av dig. (Jag lovar att du kommer att tjäna på det)

Planera sociala medier för dig som är coach

Know, like and trust!

Det här har du förmodligen hört förr men jag säger det igen. Du kan inte sälja till någon som du nyligen träffat. (okej det går ibland men då har personen hamnat helt rätt på en gång) Av den här anledningen så behöver du skapa innehåll för alla tre kategorierna. Läs gärna mitt inlägg om hur du bygger en hållbar business som coach.

Know, för de som inte känner dig ännu.
Like, för de som håller på att lära känna dig.
Och Trust när du ska sälja dina tjänster. 

Sådär ja, dags att sätta igång!

Om du vill ha min hjälp med det här så skriv till mig på Instagram eller Linkedin så berättar jag mer om hur jag kan hjälpa dig att bygga en hållbar business. Eller boka ett kostnadsfritt möte BOKA HÄR.

Lycka till!

Boka din Online Business Audit med mig

Tänk dig att utforska det där som inte riktigt funkar eller är på plats och istället ha full koll på vad du ska prioritera. Inget mer prokrasti-planerande och byte av strategier var och varannan månad. Med Online Business Audit får du klarhet i vad du behöver göra för att skapa ett blomstrande och meningsfullt företag, på dina villkor.

Introduktionspris just nu (max 10 personer)

Similar Posts