Ett hållbart system för din business
Hur kan du jobba mer hållbart som coach och entreprenör?
En relevant fråga som jag vill förmedla mitt svar på i det här inlägget. För mig handlar att hållbarhet om många olika områden. Det handlar om att hushålla både med jordens resurser och med dina egna. Jag möter många coacher, konsulter, vägledare och andra som hjälper människor att växa och utvecklas som själv sliter med sin vardag.
Fast de borde ta hand om sig själv bättre
Fast de borde spara på sin energi.
Och jag vet.
Vi behöver höra det här allihop, då och då.
Betyder hållbart mindre?
Ja på något sätt så gör det det, att tänka minimalistiskt kan vara en väg till ett mer hållbart företagande. Att inte göra precis allt som “borde göras” utan istället se över vad som verkligen ger resultat och sen hålla sig till det.
När jag tänker på vad som verkligen behövs i grunden för dig som jobbar som coach konsult eller någon form av vägledare så hittar jag 6 områden som behöver finnas på plats i någon form.
Kom ihåg att detta är en aspekt av att vara hållbar som entreprenör. Det finns många fler delar av livet som går att förenkla med lite nya tankar.
Hållbar business – starta med grunden
Det första stegen du behöver ha på plats är att ha koll det du erbjuder, dvs vilka tjänster som du vill sälja och hur mycket du vill sälja av dem.
Ekonomi och utbud kan vi kalla dem. Att skaffa dig en grundläggande koll på hur många kunder du kan och vill serva samtidigt ger dig en riktning över hur du ska jobba med de kommande stegen. Det kommer att ge dig en riktning. När jag jobbar med mina klienter så hjälper jag dem att räkna fram vad de behöver omsätta per månad eller per vecka. Detta blir utgångspunkten för hur de vill leverera sina tjänster.
6 steg för en hållbar business som coach
Här får du 6 steg som jag tycker att du behöver ha på plats om du ska driva ditt företag som coach. Och jag råder dig att fundera över vad som är verkligen verkligen viktigt för dig. För ditt drömföretag är inte likadant som mitt drömföretag. Det finns ingen Business By Design, även om det ibland kan låta så.
Låt ditt unika jag visa vägen och testa dig fram.
Och kom ihåg att hållbarheten ligger i att inte välja allt utan att göra det så enkelt som möjligt och sen hålla sig till det. Det här är en viktig del av det jag hjälper min kunder med. Vill du ha hjälp så boka ett nyfiken på samtal så berättar jag om hur jag kan hjälpa dig.
Steg 1 Attrahera – mingla och skapa intresse
Det här första steget är lite som ett stort mingel där det handlar om att dra till dig rätt personer att snacka med. Du behöver fundera över vilken stil som passar dig? Hur stämmer din Human Design profil med den modell du har valt här?
Här ryms saker som sociala medier, nätverksträffar, mejl och personliga kontakter. Ditt gamla nätverk är superviktigt om du startar din coaching business. Se till att alla du känner vet vad du gör, något som förvånade ofta inte är fallet. Hur många av de omkring dig vet exakt vad du erbjuder och till vem du vänder dig?
Här hittar du en inlägg om hur du skapar en plan för dina sociala medier.
Planera sociala medier – coachens guide
Steg 2 Vårda – håll kontakten och få till en date
Nu har dina potentiella kunder fått upp ögonen för dig och det du gör. Här gäller det att hålla kontakten och få till en första träff. Det handlar om att lära känna varandra och se om personkemi uppstår. Låt din personlighet och din stil välja det sätt som är naturligt för dig. Det ska kännas både kul och energifyllt. Det finns inga borden eller måsten här, inte i något av stegen.
Exempel här är podcast, FB grupper, mejllista, YouTube, livesändningar i olika kanaler, IG stories. Det handlar om att synas regelbundet och långsiktigt.
Steg 3 Konvertera – dags att sälja
Tro det eller ej, om du har gjort jobbet i steg 2 så är det här den lättare biten. Hoppar du på det här direkt så kommer du att få det tufft. Det lovar jag.
För en coach kan det här steget bestå av nyfiken på-möten, webinars, informationsmöten eller telefonsamtal. Uppföljning är en viktig ingrediens här och något som många “glömmer” men faktum är att sälj tar tid. Vissa av mina kunder säger att de följt mig under flera år innan de beslutar sig för att det är dags att agera. En hållbar business är också en långsiktig business.
Steg 4 Ta emot – välkomstparty
Det här det första steget internt i din hållbara business som coach. Kunden är nu din och du vill välkomna hen, se till att hen trivs och vill stanna kvar.
Länge.
Eller egentligen så länge du vill, hur kundens resa hos dig ser ut är bra att ha koll på. Jag pratar mer om det i det sista steget. När din kund investerar i sig själv genom att jobba med dig så är det viktigt att hen känner att det är rätt beslut. Det kan kännas läskigt om det handlar om stora summor och därför vill du att kunden direkt ska får något att hugga tag i. Något som ger en skjuts framåt och gör det mödan värt, redan från start.
Mitt tips är att automatisera så mycket som möjligt i den fasen. Att skapa mallar för avtal, välkomstbrev och upplägg i övrigt är en bra start.
Steg 5 Leverera – ge värde och serva
Egentligen inga konstigheter, se till att kunden trivs och tar dig framåt i det du leverera. Fråga dig hur DU kan skapa en extraordinär upplevelse för din klient?
PS leverera betyder inte mer material eller fler uppgifter.
Det sista du vill är att ge din klient dåligt samvete.
Det är bra att automatisera så mycket som möjligt även i den här fasen. Gör det lätt för kunden att boka dig, skapa påminnelser och uppföljningar med hjälp av tex Calendly.
Fler verktyg får du i detta inlägg,
Online verksamhet – 10 smarta verktyg
New Zenler som kursplattform en GUIDE
Steg 6 Förnya – skapa återkommande kunder
Du kanske trodde det var slut efter steg 5 och i många fall så är det så. Medvetet eller omedvetet. I vissa fall vill du inte ha tillbaka dina kunder men oftast så finns det ett ytterligare eller återkommande steg som passar dina klienter. Det är så mycket lättare än att sälja till befintliga klienter så missa inte det. Här har du dessutom chansen att förbättra dina befintliga tjänster genom deras feedback.
Så fråga dig hur mycket krut du lägger på det här idag?
Här kan du jobba med din e-postlista eller med personliga inbjudningar.
Avslutande reflektion om hållbarhet
Jag möter många nystartade och etablerade coacher som saknar ett eller flera av de här stegen. Personligen tycker jag att sociala medier får väl mycket utrymme idag. Det har även en tendens att stjäla tid både från leveranser och ditt privata liv. Rekommendationer från gamla kunder eller ditt nätverk är guld värda och kommer att skapa ett bra inflöde för dig när det väl rullar.
Fundera över vilka steg du har, vad du behöver förbättra och kanske även vad du kan ta bort.
Kom ihåg att det här är en ständigt pågående process.
Så sätt i gång, det är dags nu!
Och vill du ha min hjälp att bygga en hållbar business så handleder jag ett antal coacher åt gången
Kolla in och se vad jag har på gång just nu eller ansök här och berätta lite om dig och ditt företag så hörs vi.
Du förbinder dig inte till någonting. Du kan också boka ett nyfiken på möte.
Jag älskar dina så tydliga system.
Tack 🙏 det är väl en av mina styrkor att se mönster och strukturer. Kul att du gillar det.