Paketera coaching tjänster – en guide i 6 steg
Du bara måste paketera dina coaching tjänster, har du hört någon säga det?
Det här inlägget är till dig som är coach, guide eller vägledare och vill jobba smartare. Jag kommer jag att berätta lite mer om hur du kan tänka och ge dig mitt svar på 3 frågor.
- Varför det är bra att paketera dina tjänster för coaching?
- Vad är ett paket?
- Hur gör jag rent praktiskt?
Därför är det bra att paketera en coaching tjänst.
Det är enkelt för dig för att du blir tydligt när du erbjuder dina tjänster. Din klient kan enkelt få en uppfattning av det du gör och kan välja paket utifrån sitt behov. Det blir även svårare för någon att jämföra dig med någon annan som gör samma sak till exempel via ett timpris.
Vad är ett coaching paket?
Jag pratar ofta om ditt unika koncept, dvs den grundläggande process som du levererar din kunskap genom. Den innehåller 3-8 steg och kan levereras på många sätt och med olika insats av dig. Enkelt förklarat så är det ditt sätt att förflytta din klient i från A till B, oavsett vad det handlar om.
Ett paket innehåller ofta mer än bara x antal timmar med dig. Du kan bygga in support, mallar av olika slag, fysiska produkter, rabatter och olika typer av nätverkande.
Hur skapar jag mitt första paket?
Ett coaching paket har till uppgift att skapa ett önskat resultat för din klient och samtidigt göra det enkelt för dig att erbjuda och sälja dina tjänster. Det betyder att du behöver fokusera på det behov eller problem som din klient har och din lösning på det hela som du erbjuder.
Några frågor som du behöver ha klart för dig är:
vad du har för försäljningsmål
hur vill du jobba med dina klienter
och på vilket som är det bästa sättet att kombinera det med det som dina klienter vill uppnå?
Vi börjar med det första steget, problemet.
Dina klienter befinner sig i sin vardag, det är där deras utmaning eller problem finns. Och det behöver inte vara något livsomvälvande men det är likväl ett hinder på vägen. Deras problem eller skav som jag gillar att kalla det för, tänk på att även ett litet skoskav kan bli en blåsa och ett blödande sår på vägen.
Exempel på skav kan vara
- din klient vill växa, hen har ett företag som har potentialen men allt som måste fixas i form av personal, investeringar och marknadsföring känns så tufft att det känns helt omöjligt.
- mina egna klienter är oftast coacher som vill jobba online till del, de vill komma igång men det känns så svårt att nå ut och att hitta sin grej.
Steg 2 identifiera behovet
Behovet är det som ligger bakom den utmaning som din klient tror att hen har. Det är deras varför och det som tillslut får dem att ta till action.
Exempel på det kan vara
- Hen vill ha frihet samtidigt som företaget växer och även njuta av resan. Det vill inte jobba så mycket att hen missar hela livet.
- Coacherna vill tjäna pengar (det är faktiskt det entydiga svaret jag får). Hur mycket kan skilja sig åt men deras fokus är att få betalt både i energi och i kronor och ören samtidigt som de hjälper människor att växa och utvecklas.
Något som kan göra det svårt för dig när du ska sälja dina tjänster är att avgöra om drivet är tillräckligt starkt. Undersök om det är viktigt för dem på riktigt, om inte så kommer de inte att lägga ner vare sig tid eller pengar.
Steg 3 identifiera det önskade resultatet
Inget mer än att beskriva vad de vill ha ut av ert samarbete. Ett slutresultat eller ett delmål beroende på upplägg. I exemplen kan det vara,
- någon typ av strategi att följa som leder dem åt rätt håll
- en steg för steg process
- x antal kilo eller x antal kronor
Steg 4, dags att skapa ditt coaching paket
Nu har du tillräckligt mycket information för att skapa ett paket som går att sälja som är direkt kopplat till deras önskade resultat. Jag fortsätter på samma exempel.
- Ett tänkbart upplägg kan vara en halvdag med ägaren och en halvdag med personalen eller ledningsgruppen. Efter det ett uppföljande arbete under 12 månader där du kan stötta ägaren på vägen.
- Här skapar jag ett 6 månaders paket som inleds med en personlig workshop där vi jobbar tillsammans för att klargöra det önskade resultatet. Detta följs upp med 2 möten per månad och en möjlighet att kontakta mig när det behövs. Du kan se ett exempel här på min tjänst Spirituell Affärsutveckling™
Steg 5 dags att sätta pris på din tjänst
Prissättning kan ofta kännas som ett utmanande steg och tyvärr finns det inga regler som säger något om på vilket nivå rätt pris ligger. Några grundläggande regler är att du behöver titta på den tid du ska lägga ner och på det värde du skapar hos din klient.
Du behöver även ta hänsyn till hur mycket tid du vill eller kan jobba mot kund. Du behöver räkna med att den tiden du tillbringar med att coacha, guida eller vägleda ofta inte är mer än 50-60% av den tid du lägger ner. Det här varierar mycket beroende på bransch och på hur god tillgången på uppdrag är.
(För att krångla till det här ännu mer så behöver du veta om du vill jobba med grupper och med passiva tjänster. Det här är en sak som jag hjälper mina klienter att räkna på och fundera över. En viktig del i ett hållbart företagande.)
Ett räkneexempel till dig.
Om du vill omsätta 900.000 kr per år och kan jobba mot kund 20 timmar per vecka under 45 veckor per år (900 timmar) så ser det ut så här.
900.000/(20×45) = 1000 kronor per timme
Så om du lägger ner 6 timmar på ett uppdrag så behöver du ta minst 6000 kr för det. Kom ihåg att det här är bara ett exempel för att du själv ska ha något att studsa dina egna tankar mot.
Du kan ta betydligt mer betalt genom att se på resultatet och värdet hos din kunden. Låt mig ta ett exempel.
- Om klienten som vill växa betalar 50.000 kronor för att öka sin omsättning med 5 Mkr och därmed öka sin vinst med 500 tkr per år så är det priset bara en 1/10 del av resultatet för din insats.
- När jag jobbar med mina klienter så räknar jag med att de ska komma igång eller öka försäljningen av sina tjänster så att deras investering ska betala sig på samma sätt.
Steg 6 få din klient att komma till action
Paket i all ära men du behöver sälja av dem, inte bara ha dem snyggt uppradade på hemsidan. Det finns några saker som är bra att tänka på.
Om du kämpar med din lönsamhet så är det en bra trygghet att skapa återkommande inkomster. Jag gillar att låta mina klienter betala månadsvis och vill ha minst 6 månader där jag vet att jag har min omsättning säkrad. Det kan underlätta för investering speciellt i lägen där din klient kan tjäna in sin investering under ert samarbete.
Du kan även använda dig av rabatter för den som bestämmer sig extra snabbt, förskottsbetalar eller vill betala allt på en gång. MEN observera att rabatt betyder inte att pruta på priset. Det känns alltid oseriöst, din klient vill ha det bästa priset direkt.
Skapa inte olika coachingpaket för varje ny kund
Ett vanligt nybörjarfel och en stor källa till frustration. Det tar både tid och energi att försöka anpassa sig till alla. Fördelen med att ha färdiga paket blir också att du framstår som tydlig. Det kommer att underlätta processen för din klient att säga JA eller NEJ. Det blir även en del av ditt unika varumärke, något som får dig att stå ut på en marknad där många gör samma sak.
Dessutom kan du ju ändra dig längs vägen så kör igång och testa vad som funkar hos dig.
Avslutningsvis 3 frågor för dig att fundera vidare på.
- Vad vill du uppnå med dina paket?
- Hur vill du jobba med dina klienter?
- Vad behöver din BIK (betalande idealkund) och hur kan du hjälpa hen med det?
Om du vill ha mina ögon på din coaching business så boka ett kostnadsfritt nyfiken på möte eller ansök här så hörs vi. Du förbinder dig inte till någonting.
Lycka till med dina paket!
Ojojoj, sicken bra genomgång. Riktigt bra.
Tack Dorotea, hoppas den blir till nytta för dig 🙂