5 steg till att ta betalt för dina tjänster

Att ta betalt för sina tjänster är en konst. Kanske tar du både för lite betal och jobbar för mycket. Du kanske prutar redan innan din potentiella kund ens kommit på tanken. Då ska du läsa det här inlägget. Du får 5 steg som tar dig åt motsatt håll. 

5 steg till att ta betalt för det värde du tillför - Kicki Westerberg

Att sälja sig själv och ta betalt kan vara en utmaning. Momentet med att sätta “rätt pris” hänger tätt ihop med att bedöma det värde som du skapar hos din kund. Men det finns några saker som du behöver tänka på för att kunna höja dina priser och ta rätt betalt. 

Vet du ditt värde – och tar du betalt för det?

Det finns många tjänsteföretagare som kämpar när det kommer till ämnet prissättning. Om du är en av dem, så är du inte ensam. Kanske vet du inte vilket värde du tillför eller så ser du för blygsamt på din egen insats eller så har du bara inte lyckats att få dina kunder att förstå det.

Jag vet att du har hört det förut, fokusera på ditt värde och inte på priset. Men frågan är om du gör det. Rädsla är en viktig faktor, dessutom så finns det ofta någon som är villig att göra jobbet billigare. Så därför presenterar jag 5 steg som sätter dig på rätt väg. Häng mer här:

Steg 1. Var inte den som gör jobbet billigare

Så enkelt är det. Ta ett beslut och håll dig till det. Gör du det så har du direkt klarat av det första steget.

Steg 2. Förstå ditt värde

Gör gärna det här steget tillsammans med någon som kan hjälpa dig att se det jobb du gör utifrån. Tillsammans kan ni utforska och förstå det värde som du skapar hos dina kunder. Skjut inte upp det utan gör det nu, tänk på att du kanske förlorar pengar för varje dag du väntar. 

Trots att du är experten på det du gör så så kan det vara ett svårt steg. För att få dig på rätt spår så får du några frågor att starta med. 

  • Hur lång tid har det tagit dig att bli riktigt skicklig på det du gör?
  • Vad har det kostat dig?
  • Vad fick du avstå ifrån under tiden som du tränade/lärde dig/studerade?
  • Hur länge har du hållit på med det du gör?
  • Bedöm hur bra du var ifrån början på en skala från 1-10
  • Sätt sen en siffra mellan 1-10 på hur bra du är idag
  • Vilken ny kunskap har du tillfört ditt företag under de senaste 12 månaderna, dvs vad har du lärt dig? (och vad står det i din bokföring på kontot Utbildning)
  • Hur har det ökat ditt värde?

Börjar du se en röd tråd? Och ändå är det bara början.

Fråga dig vad du GÖR för dina kunder och vilket resultat det ger.  Du kan beskriva det du gör som ett resultat genom att säga, jag gör xxx vilket betyder att yyy. 

Ta exemplet med redovisningskonsulten som säger till sin kund. Jag kan sköta dina papper och så börjar hen att beskriva sina program och det olika saker hen gör. Kanske inte så intressant men om hen lägger till, 

det betyder att du får mer tid för att göra jobb i din firma så att du kan tjäna mer pengar. 

Då blir resultatet tydligare. Och hen kan fråga sin kund, vad skulle det vara värt för dig. Och ta betalt för det. Så testa nu med det du gör. 

För om du inte förstår ditt eget värde så kommer inte dina kunder heller göra det. 

Här kan du göra testet som ger dig svar på hur din syn på pengar påverkar dig och ditt företagande.

5 steg till att ta betalt för det värde du tillför - Kicki Westerberg

Steg 3. Jobba med rätt kunder så blir det lättare att ta betalt

Jobbar du med kunder som betalar för det värde du tillför eller tittar det bara på priset och letar de efter det billigaste alternativet?

Om det är det senare så har du valt fel väg. Att ta betalt av den typen av kunder kommer alltid att vara en utmaning. Oavsett vilken prislapp du sätter på det du säljer så finns det alltid någon som har synpunkter och utbrister, men herregud sååå dyrt! Det kan handla om 250 kronor för en bok, 2 500 kronor för en kurs eller 25 000 för en föreläsning.

Så bestäm dig att bara jobba med kunder som uppskattar och förstå det du gör. Och är villiga att betala för det. Det betyder även att du måste lära dig att säga nej till potentiella kunder som inte passar in. Det handlar som att sätta dina gränser och sen stå för dem. 

Tänk också på att det ofta är de kunderna som klagar på priset som är dina trasselkunder. Att jobba med dem ger dig bara dåligt självförtroende vilket gör det ännu svårare att hitta rätt kunder. Det blir som en ond cirkel. 

Så den enkla sanningen är, om du vill ta betalt för ditt rätta värde så måste du också hitta de rätta kunderna. De som uppskattar och vill betala för det du gör. Det kan behövas ett riktigt omtag i ditt företag och i din prisbild för att komma till rätta med det här. Men det går. 


Steg 4. Jobba med dina begränsande övertygelser som hindrar dig att ta betalt

Börjar det bli jobbigt?
Inte min mening! Det här kan vara en utmaning men det är så väl värt det så håll ut. Men om du inte tror på att du är värd att lyckas, då menar jag verkligen tror på det, så kommer ingenting att fungera. 

Fråga dig vilka övertygelser som dyker upp hos dig när jag säger:

du måste höja dina priser.
Ja men, brukar svaret börja med.

Det här är ett av mina expertisområden, jag bara älskar att jobba med mina kunders Money Mindset, här hittar du ett komplett inlägg på hur du kan gräva vidare i ditt eget
Min stora guide till att förändra din syn på pengar

En kund till mig, vi kan kalla henne för Mari, höjde sina priser med 45% direkt. Det jobb vi gjorde när det gäller hennes syn på pengar var en bidragande orsak till att hon ens vågade ta steget. Hur det gick? Några kunder försvann men de nya som kom hade en helt ny syn på det värde hon tillför. Så totalt sett ökade hennes omsättning, och självförtroende.
Hon hade förstått sitt rätta värde. Så nu kan hon ta betalt för det. 

Det är i princip omöjligt att hitta en prisnivå som tilltalar alla och ändå är det ofta precis vad vi envist försöker skapa. Vi kanske till och med sänker våra priser så att ingen ska bli upprörd men det likaväl är ett omöjligt uppdrag. Du kan inte tillfredsställa alla säger logiken men vi agerar som om det vore möjligt.

Tänk om du istället sa till dig själv och andra:
Det här är den marknad jag finns i.
Det här är vad jag erbjuder.
Det här är mina paket.
Det här är det resultat du får.
Det här är din investering.

5 steg till att ta betalt för det värde du tillför - Kicki Westerberg


Steg 5. Ta hjälp!

Du klarar inte det här på egen hand. Snacka pris med andra och investera i dig och ditt företag. Investera i din lönsamhet och i din självkänsla. Hitta rätt stöd på vägen. Det är du värd. 

Så avslutningsvis några ord till dig 

Sätt dina priser så att du får JA från RÄTT kunder i stället för att undvika ett NEJ från FEL. Du vill ha kunder som både kan och vill betala och dessutom vet värdet av det du levererar.

Om du vill veta hur jag kan hjälpa dig att starta arbetet med det här så kan du boka ett nyfiken på samtal med mig (helt utan kostnad). Där tittar vi mer på hur din syn på pengar begränsar dig i ditt liv och företagande. Och på vad just du skulle behöva jobba vidare på.

Nyfiken på hur din syn på pengar påverkar din live och din vardag som företagare? Starta med att göra mitt test och utforska dina Penga Arketyper. Du hittar testet här i länken

Fler inlägg på samma tema
Konsten att skapa värde i din verksamhet
Tre sätt att tjäna mer pengar
5 sätt att öka företagets vinst för dig som säljer tjänster


Kicki Westerberg är skaparen av The Power of M, ett koncept som hjälper dig att lyckas att nå dina mål. Hon hjälper kvinnor inom entreprenörskap och idrott att skapa förändring och en väg framåt. Som NLP coach, tävlingsryttare och mångårig entreprenör inom ekonomi (fd revisor) har hon en fullpackad verktygslåda. Författare till boken Bygg ditt Drömföretag (Roos & Tegnér, 2017) och medförfattare till boken Skapa ditt drömliv. (Ordberoende förlag, 2018)

Similar Posts

4 Comments

  1. Så bra tips och jag tar verkligen till mig dem alla. Tack ❤
    Det här med att ta betalt är väldigt svårt och något jag behöver bli bättre på ❤

  2. Så himla bra att du skriver om det här! Det är svårt och man behöver se prissättningen från många vinklar och vrår för att inse att man är värd att ta betalt. Största friheten för mig när jag började våga: att jag inte var bitter och kände mig missförstådd 😉

  3. Tack Mina så kul att du gillar dem
    Prissättning är ett viktigt ämne att prata med andra företagare om !!
    Kicki

Comments are closed.