Hitta din nisch som företagare genom 6 frågor
Tycker du att det är svårt att hitta din nisch? Att det är lite knepigt att stava till det kan vi nog vara överens om men för många företagare kan det även vara något som ställer till problem både när det gäller marknadsföring och vår lönsamhet. När jag jobbar med mina kunder låter jag dem göra en super spännande övning på det här temat en gång varje år. I det här inlägget får du tips på några frågor som du kan ställa dig för att se över om du hittat din nisch.

Vad är en nisch?
En nisch är din speciella del av marknaden. Den delen där du vill vara och där dina kunder befinner sig. För att hitta din nisch är det viktigt att du har koll på de tre delarna i modellen på bilden. Dina idealkunder, det problem du hjälper dem att lösa och ditt system/modell för hur du gör det.

Du kanske inte är säker på alla delarna när du startar men om du ska lyckas nå ut och bli tydlig så måste det här klarna om du ska få fart på ditt företag. Detsamma gäller om du vill byta målgrupp och hitta en ny nisch. Ofta räcker det då att byta ut en av delarna för att det genast ska blir mer lönsamt, mer kreativt eller inspirerande. Här är det dina egna behov som styr för det är ju du som bygger ditt drömföretag 😉
Nu går vi över till frågorna som du kan ställa dig när du vill hitta din nisch.
Kan du leverera dina tjänster till någon annan kundgrupp än den du finns i eller först tänker på?
Ofta fastnar vi i våra tankar när det gäller vem vi kan sälja vad till. Som exempel brukar jag ofta ta Karin som trivdes med jobbet som sångare och körledare, men det gick knappt runt. Då riktade hon in sig på företag i stället – och timarvodet mer än tredubblades. Hon renodlade sin verksamhet och jobbar idag med körsång som friskvård. För att lyckas med det här måste tjänsterna vara rätt förpackade och nyttan med det som görs vara det som marknadsförs. Precis som i modellen som jag berättade om, det gäller att ha alla delar på plats. Så brainstorma vilt, gör det utanför den kundgrupp som du normalt jobbar med eller vill jobba med.
Inom den kategori du valt i förra frågan, vilka mindre undergrupper vill du jobba med?
Det är fortfarande läge att ha ett öppet sinne och tänka utanför boxen men nu är det dags att smalna av din grupp av kunder. Skriv ner några olika alternativ, bestäm dig inte ännu för om de behöver din tjänst eller inte. I Karins fall så valde hon banker och statliga företag, de har alla en budget och organisation för att köpa in friskvård.
Några kontrollfrågor som avslutar arbetet med att hitta din nisch.
När du hittat en nisch som du tror kan vara din så är det bra att ställa sig några avslutande frågor. Detsamma gäller om du väljer mellan några olika. Testa då dem med kontrollfrågorna:
Är din nisch stor nog för att vara lönsam?
En för liten grupp kan ge dig problem att hitta tillräckligt många kunder.
Finns det ett intresse inom gruppen att lösa problemet?
Dvs är problemet tillräckligt irriterande, dyrt, obehagligt eller brådskande.
Är kundgruppen van att betala för den här typen av lösningar eller har de förmågan?
Här brukar jag ta exemplet med att sälja ekonomisk rådgivning till hårt skuldsatta personer. Behovet är stort men betalningsförmågan minimal. Men 😉 just i det här fallet kanske det går att rikta in sig på de som kan köpa in tjänsten åt dem som har behovet.
Gillar du nisch och dina nya kunder?
En idealkund ska vara de kunder som du verkligen tycker om och som ger dig energi. Så det är en viktig fråga för du kommer att spendera många timmar med dem.
Som du ser så handlar det hela tiden om hur det här 3 fälten hänger ihop med varandra. Genom att skruva på någon av dem så kan du skapa ett utrymme för dig och dina tjänster och bygga ett drömföretag som du trivs med.
Lycka till med arbetet att hitta din nisch!
Här hittar du två andra inlägg lite på samma tema
3 tips för att hitta nya kunder
Så väljer du rätt kundgrupp för lönsamhet
Nyfiken på hur din syn på pengar påverkar din live och din vardag som företagare? Starta med att göra mitt test och utforska dina Penga Arketyper. Du hittar testet här via länken.
Du får då även tillgång till mina inspirationsbrev som handlar om hur du hittar Momentum genom att ta dig från motstånd till medgång. “The Power of M” är mitt koncept för dig som vill lära dig mer om prestation för att nå dina mål.
Kicki Westerberg är skaparen av The Power of M, ett koncept som hjälper dig att lyckas att nå dina mål. Hon hjälper kvinnor inom entreprenörskap och idrott att skapa förändring och en väg framåt. Som NLP coach, tävlingsryttare och mångårig entreprenör inom ekonomi (fd revisor) har hon en fullpackad verktygslåda. Författare till boken Bygg ditt Drömföretag (Roos & Tegnér, 2017) och medförfattare till boken Skapa ditt drömliv. (Ordberoende förlag, 2018)
One Comment
Comments are closed.