Hitta din tvillingkund – dubblera din framgång
Den här veckan skriver jag om hur du hittar din tvillingkund, varför det är ett smart drag att göra det och lite om hur du kan gå till väga. Vem är din favoritkund och hur hittar du fler av den.
Att sälja till befintliga kunder är ofta både mer tidsbesparande och mer lönsamt än att hitta helt nya kunder. Februari månads tema hos mig är kunden i fokus för ökad lönsamhet. Att jobba aktivt med sina befintliga kunder är temat för månadens inlägg. Det handlar om att jobba med rätt kund (för dig) och att jobba aktivt med dina befintliga kunder. Merförsäljning är ett av de mest underskattade greppen att snabbt öka din omsättning. Då gäller det att ha ett system för att segmentera (dela upp) och följa upp de som du jobbar med redan idag. I workshopen delar jag med mig av ett smart system som du direkt kan använda dig av i din verksamhet. Workshopen har genomförts.
Varför en tvillingkund?
Tvillingar är kunder som är likvärdiga med dina befintliga kunder. Därför har dessa stor potential att bli dina framtida kunder. Genom att identifiera och bearbeta dina dem från du en mer effektiv nykundsrekrytering. Dels har du rutin på att jobba med den här typen av kunder och du känner gruppen väl.
Det gäller att fokusera på rätt kunder.
En bra fråga att ställa sig, vilka kunder ger mest intäkter? Finns det tvillingkunder – dvs har du sålt en produkt till en kundkategori så kanske det går att hitta liknande kunder som har samma utmaningen, lyssnar på samma argumentation och har behov av samma paketering. En annan fördel med tvillingar är att du redan från början har flera referenser att nämna för de nya tilltänkta.
Hur identifierar du din tvillingkund?
Skriv ner fakta om dina fem bästa kunder som du verkligen gillar att jobba med. Ställ upp fakta om dem i en tabell och sammanställ dem.
Exempel kan vara bransch, bolagsform, storlek på omsättning eller antal anställda, region m.m.
Du kan även göra egna analyser, tex med ett sälj- och prospekteringsverktyg.
Ta hjälp av företag som specialiserar sig på företagsdata, t ex Bisnode.
På allabolag.se kan du även hitta kostnadsfri information.
Läs även inlägget om hur du väljer rätt kundgrupp för lönsamhet