3 tips för att hitta nya kunder
Svårt att hitta nya kunder. Att låta kunderna hitta till dig är en annan variant. Kan det verkligen fungera? Jo, jag tror det. I det här inlägget får du tre tips på hur du ska tänka.
Vem eller vilken kundgrupp attraherar du ?
Har du hört talas om idealkunder eller avatarer? Det handlar om att skapa en bild av den person som du vill jobba med. Jag skriver person för arbetsgången är ofta att beskriva en person mer detaljerat utifrån din nuvarande eller framtida idealkund.
Tex så kan det låta så här,
Anna 55 år, bor på landsbygden, har utflyttade barn och en anställning. Hon drömmer om att starta eget innan det är för sent och hon går i pension. Träning och bra mat är en självklarhet för henne, hon lyssnar gärna på Kent. Osv.
Det handlar alltså om att beskriva en person som du sedan använder som mottagare av ditt budskap i dina kanaler. När du skriver så har du Anna som en sk avatar.
Här kan du läsa fler inlägg om hur du kan jobba med dina kunder.
Välj rätt kundgrupp för lönsamhet
Passar detta arbetssätt för alla?
Nej, det har alltid varit min åsikt. Ofta så tar jag den konstnärliga och kreativa gruppen (i form av eget skapande) som exempel på det omvända synsättet. Om du jobbar med ett konstnärligt uttryck så blir det bakvänt att först identifiera din kund och sedan skapa konst för den.
Ett annat exempel kan vara om du har någon form av uppfinning eller bestämd affärsidé som du är helt övertygad om att en kommer att bli en succé, bara du hittar din kundgrupp. Affärsidén är viktigare än kundgruppen i sig.
Ett annat angreppssätt – att utgå ifrån dig själv
Att utgå ifrån dig själv är ett tredje arbetssätt och för mig en variant på den konstnärliga som även jag börjat utforska. Det handlar om att arbeta mer känslostyrt i ditt budskap. Att vara trygg i vad du vill känna i din kommunikation med kunderna. Att låta kunderna attraheras av dig och ditt budskap istället för att skapa ett budskap som du tror att din avatar gillar och lyssnar på.
Lösningen för dig som inte vill välja eller vill vara bred?
Att behöva nischa sig hårt och välja kundgrupp kan ofta kännas besvärligt. Vad jag gillar med den här varianten är att du går helt på din känsla och dina värderingar när du utformar ditt budskap. På så sätt står du trygg i ditt budskap och kan erbjuda det du verkligen brinner för till rätt kunder. För dig.
Hur går det då till?
Här får du tre tips som kan leda dig på rätt väg?
1 Fundera över vilka ord och känslor som attraherar dig.
2 Fundera över vilka bilder & färger som symboliserar dig och ditt budskap.
3 Se till att använda dem när du skriver och väljer bilder.
Följ mig gärna på Bloglovin så missar du inga avsnitt
Följ mig på Instagram @ekonomiskpt – titta in och säg hej, jag svarar alltid 🙂
Lyssna på min livesändningar på Facebook Ekonomisk PT – fredagar 10.00
One Comment
Comments are closed.