Drömkunden – är det en utopi?

har du en drömkund som du vill jobba med?

Är det bara en dröm att få jobba med rätt kunder eller är det något som alla företagare borde fundera mer över.

Det är viktigt att ha kunder som ger dig energi.
När du skall lyckas i ditt företagande så måste alla bitar vara på plats.

Missförstå mig inte för hur många är det inte som har massor av jobb men inte själva har valt kunden som den jobbar med. Ofta är det ett lönsamt företagande men efter några år känns det inte som nog, du vill ha mer eller så vet du helt enkelt inte alls vad du vill?  Känns tankarna igen?

Starta med att designa din drömkund

Idag delar jag med mig av en övning som jag använder mig av när du ska kommunicera effektivt med din idealkund. När du väljer kund är det viktigt att du riktar in dig på en kund och tänker på bara den. Detta kan tyckas underligt men ju mer specifik du blir desto mer effektiv blir din kommunikation.

skriv ett brev till kundenbrevet till dig

Välj ut din drömkund, om kunden inte är en verklig person bestäm dig för namn, ålder och andra grunduppgifter. Här gäller att vara i rätt sinnesstämning och skriva direkt till din kund, den som får symbolisera dem alla.

Ta dig tid och skriv ett brev, men inte ett säljbrev.

Du skall bli din drömkund och skriva ett ärligt brev
-om dina rädslor,
-om vad du längtar efter,
-om vad du behöver och be om hjälp i från just dig.

vad behöver din drömkund hjälp med från dig?

Det här övningen hjälper dig att förstå din idealkund på en känslomässig nivå, att förstå vad som rör sig i dennes tankar. Din kommunikation kommer att bli så mycket mer kraftfull efter som den är äkta.

Skriv gärna i kommentarerna vem din drömkund är och varför?

Similar Posts