Tre sätt att få fler nöjda kunder i företaget
Har du tänkt på att nöjda kunder ger dig fler fördelar. Ett roligare vardagsliv som företagare, större lönsamhet och mindre motstånd. I dagens inlägg får du tre tips som tar dig framåt mot målet.
Det finns många bra saker med att se till att dina kunder är nöjda kunder. Ofta är det de små sakerna som ger de stora effekterna. Det är lätt att glömma bort att arbeta regelbundet när du har fullt upp med…
Tips 1 för nöjda kunder – Hör av dig regelbundet
Att ha en plan för hur du kontaktar din kunder är en enkel men effektiv åtgärd. Se bara till att göra det regelbundet. Skapa ett schema eller använd ditt CRM eller mejlsystem för att hålla koll på när och på vilket sätt du ska höra av dig. Ett SMS, ett vykort eller mejl ( direkt till kunden ) tar inte lång stund. Speciellt inte när du vet vad du ska säga. Om du skulle göra det till en daglig vana att höra av dig till en kund om dagen. Vilken effekt tror du att det ger hos dig?
Tips 2 – Fakturera mera…
Skämt o sido, mer fakturor? Nej men vänta inte med att fakturera. Många företagare jag mött är bra på att sköta jobbet men urusla på att fakturera i tid. Att vänta länge med att fakturera skapar inte nöjda kunder. Även om kunden varit nöjd med det jobb du utfört så skapar det en onödig irritation när fakturan väl kommer. Lika så är det bra att ha tydlig layout och ett smidigt faktureringssystem som levererar faktura på det sätt som dina kunder önskar. Min favoritprogram just nu är https://fortnox.se Vad gillar du?
Tips 3 slutligen – Leverera det du kan och känner för
Hmm, vad menas? Jo, konsten att säga nej till de uppdrag som inte ligger inom ditt kompetensområde. Känner du igen situationen, kunden frågar, kan du inte göra XXX eller YYY. Du känner direkt att det här är inte riktigt mitt område men jag kan väl försöka. Eller så hittar du ingen glädje i det du säljer. Att vara tydlig med din kompetens och vad du säljer skapar ett förtroende i alla lägen. Kom bara ihåg att rekommendera någon annan som kan utföra det som du inte kan eller ta helt enkelt in någon på denna del av uppdraget.
Tre enkla åtgärder som gör stor nytta för dig i vardagen.
Nyfiken på hur jag kan hjälpa dig att bli mer lönsam,
Boka ett nyfiken på samtal (15 minuter utan kostnad)
Flera inlägg på samma tema
Hitta din tvillingkund; dubblera din framgång
Så väljer du rätt kundgrupp för lönsamhet
Hur ser kundens resa ut hos dig?