Hur ser kundens resa ut hos dig?
Idag ber jag dig titta på vilken resa kunden tar genom ditt företag? Det är en viktig faktor när det gäller lönsamhet. När en kund handlar av dig är det i själva verket bara en del av resan. För att förbättra hela upplevelsen för din kund är det viktigt att du förstår hur kunden upplever kontakten med dig och ditt företag. Det finns flera sätt att se på det som jag kallar för kundens resa.
Kundens resa från start till slut
Dels så är det en resa från det första mötet med dig någonstans, antingen live eller via dina marknadsföringskanaler och fram till avslutat köp och eventuella kontakter efteråt. Här är det viktigt att ha koll på alla steg för att inte tappa kunden på vägen.
Kundens resa som pendlare
Dels är det den resa som din kund gör genom att handla flera gånger av dig. Beroende på vad och hur du säljer så kan du vara ett sk engångsköpsföretag eller så kommer dina kunder tillbaka till dig. Det är då viktigt att ha en tänkt väg för kunden med början i en ingångsprodukt som lockar kunden att komma åter.
Kundens resa till olika destinationer
Om det är så att du säljer flera produkter till din kund så behöver du även fundera över hur dessa olika resor ser ut. Det kan bli som en stor karta med stationer åt olika håll.
Vad behöver du kolla av hos dig?
Det viktigaste att checka av är om det fattas steg i ditt utbud. Att gå direkt från din billigare instegsprodukt till din mest exklusiva kommer troligen inte att fungera så bra. Om du säljer tjänster så är detta extra viktigt. Din kund behöver en tänkt resa, en köpväg att vandra genom ditt företag. Inte alla kunder behöver gå steg för steg, vissa kunder hittar direkt till din high end-produkt (den dyraste och mest exklusiva). Ofta för att de mött dig i precis rätt tid med exakt det problemet/behovet som det du säljer löser. Så om du säljer tjänster är det extra viktigt att du gör en karta över hur du helst vill att dina kunder ska köpa av dig. Kanske behöver du justera prisnivåerna. Har du flera produktgrupper så finns det olika resvägar, lite som en tågkarta med olika rutter.
Att ha bra resvägar i ditt företag för dina kunder är en av framgångsfaktorerna när du ska bygga ditt drömföretag. Läs min bok eller anmäl ditt intresse genom att klicka på bilden under inlägget för jag har något riktigt spännande för dig på gång för dig som skapa ett lönsamt företag på dina villkor.
Här kan du läsa om hur många inkomstkällor du behöver ha i ditt företag. Strategikarta, en möjlig väg till framgång
Så här kan kundens resa se ut i ett tjänsteföretag online
INSTEG ➜ LÅGPRIS ➜ VOLYM ➜ HIGH END ➜ VIP
Hur ser det ut hos dig?
Lämna gärna en kommentar. Jag pratar mer om det här på fredag 6 oktober när jag sänder live på min FB sida men även i gruppen Frihetsprenörer där jag dyker upp på en sk Spotlightfredag. Varje fredag klockan 10.00 hela hösten så sänder jag live om aktuella ämnen. Häng med mig då och ställ frågor eller se sändningen i efterhand på min FB sida Ekonomisk PT.