Vem sjutton snackar du med?
Jag vill ju hjälpa alla att bygga sina drömföretag.
Det är ju det jag brinner för, sa jag.
Och det är ju det jag gjort under mina år som revisor. Allt från åkare, industrier till tjänsteföretagare eller bönder. Allt som skulle deklareras landade på mitt bord.
Min förläggare tittade på mig och sa, jag är ledsen, den funkar inte.
Inte här och nu och framförallt inte i en bok.
Så här lät dialogen när jag 2017 skrev min bok Bygg ditt drömföretag, jag hade skrivit och skrivit i några veckor och kunde inte riktigt få fatt i vem jag pratade till. För jag var ju van att hjälpa alla. Min trygga redaktör Anders tröstade mig och sa, välj ut tre personer. Beskriv dem för dig själv och prata sen till dem ur olika perspektiv.

Mina tre avatarer föddes
Så här skriver jag i boken,
I boken är exemplen en mix av mina kunders problem, och eftersom jag jobbat med många olika branscher så blir mina exempel något mindre detaljerade.Två av dem, Eva och Sven, får vi följa genom delar av processen. Sven har efter femton år som anställd köpt en mindre däckverkstad som han drive relativt framgångsrikt utan anställda. Eva är konsult och drömmer om att göra något mer av sitt företag innan hon går i pension. I många avseenden blir hennes resa som att starta på nytt trots att hon har varit företagare i många år.
Ur Bygg Ditt Drömföretag, Roos & Tegner, 2017
Den tredje personen var den som inte ännu startat men som drömmer om en tillvaror som företagare.
Tänk så mycket enklare det blev på en gång, Eva var dessutom mycket av mig själv så på det sättet blev det ännu lättare att skriva.
Hur kan du dra nytta av det här?
Fundera över hur tydlig du är i din kommunikation och vem du pratar till.
Det blir allt viktigare att sticka ut både med kompetens och din unika stil. Det här är grunden i att bygga ett varumärke. Idag pratar jag för det mesta till coacher dvs personer som hjälper andra att växa och utvecklas. Jag gör det här på bloggen, i mina kurser och i mina kanaler i sociala medier. Det gör mig mer tydlig och det blir enklare för mig att välja ämnen och perspektiv. Mina uppdrag är dock bredare än så, jag jobbar en hel del med mindre ägarledda företag som vill bygga hållbar företag.
Krydda det med något som är unikt för dig
Det räcker inte att vara expert på det du gör och att vända sig till en (rätt) person. Du behöver sticka ut och hitta din unika stil. Din passion för pelargoner, din kärlek till knallröda läppstift eller dina katter.
Alltså det där som dina vänner ser hos dig och som är äkta för dig.
Passa dig för att konstruera något för du kommer aldrig att orka hålla i det. Ett bra exempel på det här är min kärlek (eller besatthet) för färgen grönt. De har följt mig under många år och du kan scrolla ner på mitt Instagramkonto eller titta i min garderob 😉 så förstår du att det är på riktigt. Under åren har det även givit mig stor igenkänning.
För några år sedan så fick jag ett DM på Instagram där en av mina följare sa att hon hittat en blus till mig. Och dagen efter så landade paketet med den gröna blus som jag fortfarande har kvar.
När jag förra fredagen träffade mina elever i vårens omgång av Hållbar Coach så kom kommentaren direkt. Nämen du har ju inte grönt på dig.
Och så kan det vara.
Hästar, Gud och livet på landet
Andra saker som jag ofta delar med mig av är mina islandshästar, mitt intresse för existentiella frågor och mitt liv här på landet.
Så fundera över vad din grej är som du kan ta med dig in i ditt varumärke.
Ha en fin helg, jag hoppas verkligen att våren kommer snart!
Jag bjuder på några gröna bilder jag tagit under åren som avslutning.
Berätta gärna i en kommentar vad som är din grej.
Så bra tankar!
Tack Jennie så glad jag blir
Kicki