Engagemang på instagram Ekonomisk PT

Instagram – vad engagerar, egentligen ?

Vad engagerar på Instagram? Den frågan fick jag av en av mina grupper, hur tänker du med ditt konto? Det får du svar på i dagens inlägg när jag ser tillbaka på min “karriär” i favoritkanalen. Det handlar ibland om så enkla saker som ett par trädgårdshandskar.

Engagemang på instagram Ekonomisk PT

Inspirerad av Alexandra Bylund´s inlägg om statistik här om dagen såg jag över vad som engagerar i mina sociala kanaler men främst i min favoritkanal Instagram.
Vilken typ av inlägg du som följer mig läser och gillar. Även frågan om vad som engagerar mig dyker upp i mitt huvud? Vad är det jag stannar upp av, vad är det jag läser och vad kommenterar jag.

Min statistik på Instagram

Eftersom jag är en siffernörd så gillar jag att följa upp det där med siffror och statistik. Det ger mig den feedback jag behöver för att inte lägga ner tid och energi på fel saker. Jag startade mitt Instagramkonto @kicki_westerberg år 2016. Trevande producerade jag bilder i glada färger med appen Adobe Spark. Mängder av typsnitt och ordentligt färggrant är en bra beskrivning.

Från noll till femtonhundra följare

Under sommaren 2016 fick jag lite följare och postade inlägg då och då. Det var inte förrän i maj 2017 som jag deltog i en Instagram utmaning som det hela satte fart. Ett inlägg per dag under hela maj, då hade både antal följare och engagemanget ökat. Sommaren 2017 började jag posta 2 gånger per dag och hittade mer och mer min form med härliga bilder, ekonomiska tips och en och annat hästbild. Antalet följare har ökat stadigt men visst känns det att det är svårare att öka organiskt (utan annonser). Men som i allt annat så gäller det att göra sin grej och att hålla ut. Läs mer här i Fem misstag som gör dig mindre lönsam. När jag skriver det ursprungliga inlägget har jag precis postat inlägg nr 600. Just nu blir det oftast ett inlägg per dag och några stories. Allt efter inspiration.
Inlägg nr 1000 passerades under sommaren 2020.
Fortfarande är det min favoritkanal. Det ställe där jag verkligen pratar med mina följare. 

Vem är min följare på Instagram?

Mina följare är 81% kvinnor, 19% män
Största åldersgrupperna är män 25-34 år och kvinnor 45-54 år med 28%
Alla dagar i veckan funkar lika bra men helst på kvällen efter 19.00

Så vad är det som engagerar på instagram?

Instagram främjar engagemang. Det märks tydligt, speciellt under det här året. När en post väl börjar rulla så syns den väl. Tittade på de olika typerna av statistik som man kan få från Instagram direkt i appen (om du har företagskonto) och det skiljer sig något mellan dem. Nu ska du få se och höra vad som går hem hos mig.

Exponeringar (visningar) under 1 år

Här leder en titt in i min Bullet Journal en vanlig måndag tätt följd av sonens bröllop i augusti förra året.

Engagemang på instagram Ekonomisk PT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gilla-markeringar under 1 år

Ett par gröna trädgårdshandskar med utsikt från vårt hus på Kreta och en monterbild från Bokmässan 2017 där jag deltog med min bok.

Engagemang på instagram Ekonomisk PT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Interaktion under 1 år

Här firas det examen tätt följd av de där trädgårdshandskarna och mitt hus här i Dalarna (och en lång text).

 

Engagemang på instagram Ekonomisk PT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer under 1 år

Min introduktion av Vårens Mastermind leder tätt följd av huset i Dalarna.

 

Engagemang på instagram Ekonomisk PT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vad är den gemensamma nämnaren med framgången på Instagram?

Det syns tydligt när jag tar ett steg tillbaka. När det händer något hos mig så gläder sig andra. Även tänkvärda mindre noveller (jag skriver ganska långt på Instagram ibland) fungerar bra. Kärlek är ett bra tema det med, när mannen får dyka upp och fira bröllopsdag så gläds ni åt det (och jag med) Vänner/kunder som jag träffar och så de där gröna trädgårdshandskarna då. Numera så fotar jag i princip allt både för bloggen och Instagram. Även det har givit mig mer engagemang tror jag. Det är bra för jag älskar att fotografera och då kan jag göra det med gott samvete. (oftast fotar jag med min Iphone7 eller min EOSM50)

Vad ger Instagram för min business?

Massor av personliga möten med mina följare och en hel del affärer. Jag har fått både kunder, föreläsningar och affärskontakter av mitt konto. Affärsmässigt faktiskt det bästa kontot för mig.

Grönt är skönt!

Att grönt som färg är en del av min branding (och min personliga stil) kanske du har förstått. Det mesta jag äger är grönt. Till och med kanoten som vi precis tog fram efter 18 år hängandes i garagetaket är grön. Så om du kollar in mig på Instagram så finns det inte en röd tråd utan en grön…

Så tack Alexandra för inspiration till detta inlägg. Det är bara att köra på och jobba mot nästa 2 000 följare. Helt otroligt när man tänker på det. Nästan 1600 människor som valt att klicka på följa.

  • Dela gärna med dig av vad som fungerar för dig på Instagram?
  • Har du en plan och en speciell stil?
  • Vad engagerar dig?

Similar Posts

6 Comments

  1. Det här gav mig verkligen en aha-upplevelse. Har inte lagt så mycket krut på min Instagram. Har fokuserat på bloggen. Lika mycket som jag vet vad jag själv gillar att läsa ska jag nu sätta mig in i vad mina läsare gillar att läsa på Instagram ❤. Statistik är ju kul när en begriper den. Tack för inspiration.

  2. Så kul Yvonne!
    Ofta är det inte alls det som vi tror som engagerar. Men genom att ta ett steg tillbaka och se över kan man lära sig mycket. Lycka till med ditt Instagram !!

  3. Instagram är spännande 🙂 Jag lägger inte så mycket krut på mitt egna konto @lanclin utan mer på @friluftspodd som jag har tillsammans med han jag gör Friluftspodden med. Det har växt stadigt nu ett tag med ett 30-tal nya följare i veckan. Men just nu står det blicktstilla, knappt nya följare på fler dagar. Det måste vara semestern och värmen.
    Det jag gjort för att sprida “ordet” om vårt konto är att gå in på relevanta # och likea och lämna kommentarer på poster man gillar där. Då visar man upp sig för de som skulle kunna vara intresserade av ens budskap (och jag får mycket intressant ögongodis att likea och kommentera) som sedan klickar sig in och kanske börjar följa Friluftspodden 🙂 Det och att ställa frågor till sina följare för att kommunicera med dem (vilket Insta gillar och då visar posterna för fler) har varit två av mina framgångsfaktorer 🙂

  4. Tack för dina tips Linnea, det känns tydligt att det tar längre tid nu men också att de som följer nu är de som gillar och vill interagera. Mindre udda utländska följare som inte har något intresse alls. Mitt konto ökar fortfarande med ca 10-20 per vecka. Så kul at ta del av dina tankar. Vi ses på Instagram!

  5. Det är så olika, det viktiga tror jag är att välja de kanaler som vi trivs med. Vissa gillar inte att skriva och då ska man inte blogga heller. Så att göra det som känns lätt och ger energi blir det bästa, tror jag 😉
    En bilddagbok på Instagram är inte fel det heller, det var ju ändå bilder det handlade om i från början !
    Idag påminner det mer om en miniblogg.

Comments are closed.