Sätt gränser med en bokningskalender online typ calendly

Bokningskalender online är coachens bästa vän!

Visst är det kul med riktiga vänner men denna virtuella vän har all potential att bli en riktigt favorit. Troligen ger dig den även mer tid med dina riktiga om du hanterar det rätt. För dig som är coach eller säljer x antal timmar per månad så är en bokningskalender verkligen din bästa vän. Den hjälper dig att sätta gränser, ordna upp dina arbetsdagar och gör det mesta när det gäller bokningar så mycket enklare. Här berättar jag om några viktiga gränser du kan få hjälp att sätta. 

Sätt 5 gränser med hjälp din bokningskalender

Calendly är min absoluta favorit och jag har använt den i många år. Enkel, kraftfull och användarvänlig är ord som jag tycker passar bra. Det är dessutom gratis i den enklaste varianten.

Hur bokar du in dina kunder idag?

Ringer de dig och så sitter du och letar tider som passar er båda eller mejlar ni fram och tillbaka för att hitta en lämplig tid? Det är förmodligen inte det mest hållbara sättet att använda din tid. 

Sätt gränser med en bokningskalender online typ calendly
Hur lätt är det att boka hos dig?

Tillgänglighet i din bokningskalender är den första gränsen du behöver sätta

Jag börjar från grunden, dvs vilka dagar är du tillgänglig för bokningar över huvud taget. När jag började ta emot klienter som coach så letade sig mina bokningar in överallt i min kalender. 

Något som jag helst vill undvika är att låta möten (av olika slag)  leta sig in i min kalender varje dag i veckan. Det splittrar mig och gör att jag inte kan jobba på större projekt under längre tid tex en hel dag.

Sedan några år tillbaka så coachar jag mina klienter med längre avtal varannan vecka. Det passar mig bra för då kan jag jobba på andra uppdrag under den andra veckan. 

TIPS – bestäm vilka dagar du är bokningsbar. 

Vad gäller för ombokning och avbokning?

Ytterligare en gräns som du kan ställa in med hjälp av din bokningskalender. Dessutom behöver du inte lägga din hand på detta då kunden sköter jobbet själv. 

Vad som gäller här är det bra att vara tydlig med när du startar upp samarbetet med din klient. För min del vill jag att ändringar sker inom 24 timmar innan mötet. 

TIPS sätt dina gränser när det gäller om och avbokning. Och använd påminnelsen i systemet så undviker du att kunden missar sin bokning. 

Vill du ha olika typer av möten på olika dagar?

Inga problem, med en bokningskalender som Calendly kan du skapa flera typer av möten och välja vilka dagar dessa ska vara tillgängliga.

När jag startar upp mina klienter i min tjänst Spirituell affärsutveckling så börjar detta med ett längre möte som kallas Personlig Workshop. Ett 2,5 timmars möte som jag har avsatt vissa dagar för. Här kan jag vara så flexibel jag vill beroende på hur många klienter jag behöver sätta igång per månad. 

PS mina nyfiken-på möten för de som är intresserade av att jobba med mig är öppna varje vecka tisdag-fredag. Detta är ett 15 minuters telefonmöte som jag kan köra var jag än befinner mig. Så länge almanackan är tom. 

TIPS håll vissa hel eller halvdagar utan klienter. Du behöver hinna med att jobba med ditt företag i andra avseenden. Det är inte hållbart att bara leverera.
Läs gärna mitt inlägg här om att bygga en hållbar business

Vill du att kunden ska betala innan ert möte?

En god idé tycker jag. Coaching bör betalas i förskott. Om du vill kan du koppla Calendly till kortbetalning via Stripe eller be kunden att Swisha dig innan ni möts.

TIPS gör det enkelt för kunden att betala. 

Gräns nummer 5 handlar om att det kan kännas skönt att ha framförhållning i din bokningskalender. 

Jag vill ha koll på min vecka så att jag kan disponera min tid på det sätt som jag vill. Därför vill jag inte ha bokningar för tätt inpå. Genom att sätta minsta antal dagar kan du styra hur tätt inpå du vill vara bokningsbar. 

Jobbar du med någon form att akuta möten så kan du ha en mötestyp som är just det. AKUTA möten. Men det är inte aktuellt för mig. Normalt har jag 3 dagars framförhållning på mina möten. 

Att välja hur långt fram din kalender ska vara bokningsbar ger framförhållning fast på ett annat sätt, både för dig och kunden. Här låter jag mina klienter boka 60 dagar framåt. 

TIPS bestäm dig för hur nära inpå du vill bli bokad och hur långt bort din kalender är öppen. 

Visst är det bra med gränser? 

Speciellt om du tar dig tid och sätter dem.
Lycka till och hör av dig om du vill ha mina ögon på din coaching business.
Du bokar ett nyfiken-på möte här.  

Similar Posts