Automatiska negativa tankar ANT som invaderar ditt liv

ANT´s som betyder automatiska negativa tankar får mig att tänka på myror. Myror i en stack som bara irrar runt runt och förökar sig. Och precis så kan det vara med den här typen av tankar. När de väl får greppet om dig så invaderar de dig och ditt liv på några sekunder. Och dessutom kommer de tillbaka. Det innebär även att din hjärna per automatik går in i negativa tankebanor, vilket i sin tur föder mer av samma sak.

Begreppet automatiska negativa tankar

Begreppet ANT myntades i boken Change Your Brain Change Your Life av Dr Daniel G Amen som identifierade 9 typer av negativa tankar som infiltrerar våra hjärnor om vi låter dem göra det.

Han kallade dem för ANT´s som står för automatiska negativa tankar. Läkaren och neuroforskaren Daniel Amen driver en klinik för hjärnbalansering i Newport Beach söder om Los Angeles. Han myntade termen i början av 1990-talet efter en hård dag på sin mottagning. Samma kväll hittade han tusentals myror i sitt kök. När han började rensa dem utvecklades en akronym i hans sinne. Han tänkte på sina patienter från den dagen – precis som det angripna köket, infekterades hans patienter av automatiska negativa tankar (ANT) som tog bort glädje och stal deras lycka.

“Negative thoughts invade your mind like ants at a picnic.”
Dr Daniel G Amen – ur Change Your Brain Change Your Life

Du kan se de 9 typerna som olika arter i en myrstack. Röda, svarta, stora och små. Alla lika ettriga och ibland irriterande. Men om du kan identifiera dem så kan du också lära dig hur du ska makten över dem. Så häng med här. Daniel Amens tips är att när du lägger märke till en “myra” , känn igen den och skriv ner den.när du hör dig själv säga en “myra” , stanna upp och rätta dig. I det här inlägget får du hjälp att identifiera dina favoritmyror och använd dina insikter för att ta död på dem.

Vill du lyssna på det här så hittar du mitt avsnitt av CIRKELN här
EP19 om negativa tankar och irriterande myror

Så här kommer de 9 automatiska tankarna och tips på hur du kan ta dig an dem.

Allt eller inget

Det här är de myror som invaderar när du tänker bra eller dåligt alltigenom och svar eller vit. Att installera & skapa en vana ligger i den här kategorin. Om du bestämt dig för att promenera eller träna varje dag och missar en då slår tanken till. Jag misslyckades, bara att ge upp.
Ett bättre sätt att se saken är att inte låta det betyda något alls. Notera att du inte tränade igår och återgå till den rutin du tänkt dig. En missad dag betyder inte att du ska ge upp.

Alltid tänkande

Ett generaliserande tankesätt som innebär att du ofta använder ord som alltid, aldrig eller alla andra. Jag har aldrig varit en morgonmänniska, jag kommer aldrig att kunna gå upp tidigt. Jag kommer aldrig att kunna sköta min bokföring. Eller tonåringens klassiker, alla andra….
Du bemöter den genom att fråga dig, alltid? alla andra? Den valda sanning som du bestämt dig för är ofta inte den verkliga sanningen.

Fokusera på det negativa

Den här myran får dig att se saker från den negativa sidan, även om det finns positiva. Jag fick bara in 10 personer i min senaste lansering. Trots att detta vara 7 mer än sist. Och vikten, om du tappat 20 kg men fortfarande 10 kg kvar. Då fortsätter du att fokusera på de resterande.
När du väljer att fokusera på det negativa istället för det positiva så blir det lättare att ge upp och att säga att det inte är någon idé. Välj istället att se att du är på väg, det sporrar dig att hålla i och får dig dessutom att tänka bättre tankar och dig och din förmåga.

tänka med dina känslor

Det känns som om jag inte kommer att lyckas med att skriva min bok. Den här typen av automatiska tankar kommer när du har en känsla för något och du låter den vara en absolut sanning. Men även en känsla kan ljuga.
Så titta efter bevis, bevis på att det verkligen är så. I exemplet ovan så kan du gå med i en skrivargrupp eller prata med någon som har skrivit en bok.

Att välja skuld

En känsla av skuld kan vara tungt. Den här myran uppträder ofta i form av tankar som jag borde, jag måste eller jag får inte. Det här är ett tecken på att din hjärna går i bakvända tankespår och det kommer att mata dina känslor av skuld. Skuld behöver inte alltid vara negativ och det är ibland lätt att bland ihop det med en automatiska negativ tanke.
Även här fungerar det med att ifrågasätta sanningen i det hela. Måste du verkligen eller vem säger att du inte får?

Sätta etikett på dina tankar

När du beskriver dig själv i negativa termer så är det Myran etikett som är på besök. Till exempel, jag är lat, jag är bekväm, jag är misslyckad eller något annat negativt. Problemet med att döpa dig själv till misslyckad eller lat är att det kommer att påverkar dina övertygelser och handlingar framåt. Så om du är lat eller misslyckad så är det ju ingen idé att förändra ditt beteende. Du ger upp innan du ens har startat.

Här kommer de 3 värsta automatiska NEGATIVA tankarna

Som enligt Daniel Amen är de här. Han kallade dem röda myror efter som de kunde irritera lite extra.

Spådomen som slår in eller “katastroftänkande”

De här tankarna är mästerliga på att förutsäga det värsta även om de inte har några bevis för det. Du utgår alltid ifrån att det värsta scenariot, för säkerhets skull. Kanske tänker du, jag vill inte gå in i affären och handla eftersom jag kan drabbas av panik och svimma i kassakön. Det här är en vanlig ANT hos personer med panikångest.
Att ifrågasätta sanningen i dem är en väg ut.

Tankeläsaren

När du tror att du vet vad någon annan tänker trots att de inte har berättat för dig, och du inte har frågat dem. Den här myran dyker ofta upp när vi har problem i olika relationer.
Tricket är att istället lyssna noga på den andra personen innan du försöker förutsäga vad de har att säga. Och ställ dig frågan, hur vet du det?

Att skylla på andra

Den sista i den här inlägget och den värsta enligt Dr Amen. Att skylla på andra för dina problem och inte ta något ansvar för dina egna framgångar och misslyckanden är giftigt tänkande. Till exempel. “Det är ditt fel att jag är inte är i form eftersom du inte följer med mig och tränar.” När du börjar en mening med “det är ditt fel …” så förstör det ditt liv. De här myrorna gör dig till ett offer och när du är ett offer så blir du maktlös och kan inte ändra ditt beteende.
Att sluta skylla på andra och ta ansvar för dina handlingar är ett sätt att utrota den här negativa tanken.

Känner du igen dina egna automatiska tankar?

Och hur påverkar de dig? Avslutningsvis så får du några frågor som du kan använda dig av när dina tankar dyker upp. Så om du är redo att ta dig an dina tankar så kan du testa det här.

  1. Identifiera dina myror när de dyker upp
  2. Viktiga frågor att ställa dig.
    a Hur sann är tanken på 1-100?
    b Vad är det värsta som kan hända?
    c Vad kommer hända om 10 år, eller vad tänker du om detta när du är 90 år?
    d Vad hade du sagt till en vän?
    e Vad är för/nackdelar finns med att tänka på det här sättet?

För dig som är coach

När din kund kommer till dig och med den här typen av tankar så kan det kännas som om deras resonemang bara går runt runt. Med hjälp av så kallade omramningar så kan du hjälpa dina kunder (och dig själv) att utrota myrorna. Det här är en av de saker jag lär ut i min utbildning NLP för coacher . Om du är nyfiken på det jag gör så kan du läsa mer om det här.
Så kan du jobba med mig under 2021
Nyfiken på min Coachutbildning – väntelista

Similar Posts