Bli en bättre coach med Human Design

En bättre coach med Human Design, hur funkar det. Riktigt bra faktiskt. Sen jag hittade Human Design och började använda det som ett av mina coachande verktyg så blir jag ständigt förvånad för hur mångsidigt detta system för personlig och andlig utveckling är. 

Hur skulle det vara att använda din grundläggande kunskap om Human Design för att bättre kunna coacha/guida/vägleda dina klienter? 

Så hur blir du en bättre coach med hjälp av Human Design? 

Jag tänker att det i första steget handlar om att lära känna dig själv och i en förlängning ha kunskap att kommunicera och bemöta dina klienter på ett bättre sätt. Det här är en viktig beståndsdel i min coachutbildning KOMPASS. 

Mina elever funderar ibland över mitt syfte med att introducera dem i Human Design. Det är inte att de ska bli Human Design guider, om deras egen nyfikenhet väcks. Vilket den ofta gör, och jag håller med om att HD är ett fantastiskt ämne som kan utforskas på så många sätt. Men åter till dig som coach, hur kan det hjälpa dig på vägen. 

Kunskapen om din egen Human Design karta

När du börjar utforska din egen karta så öppnas många dörrar. Din energityp, ditt sätt att ta beslut, dina motiverande faktorer, din uppgift här på jorden och det som utmanar och triggar dig. Medvetenheten om de här delarna i din karta kommer att påverka dig i ditt dagliga liv men även i ditt företagande. 

För mig som Projektor har jag förändrat mitt sätt att sälja mina tjänster förändrats. Mina gränser i min coaching business har anpassats ännu efter min karta och mitt sätt att verka och leva. Alla de här faktorerna gör att min egen livskvalitet ökar på alla plan. 

Vill du ta fram din egen karta så kan du läsa mitt inlägg här.

Så blir du en bättre coach med Human Design

Varför funkar jag inte med vissa klienter? 

Eller personer överhuvudtaget. Den frågan har jag ställt mig ibland och nu har jag kommit en bit längre i min förståelse för hur jag kan “mota Olle i grind” och slippa den där känslan av att, det här blev fel. De här insikterna har gjort mig till en mycket bättre och mer sensitiv coach.

Jag ska ta ett exempel.

Mitt huvud center är definierat. 

I de definierade centren (färgade på din karta) har du kontinuerlig tillgång till din energi. I de öppna/odefinierade tar du in andras energier. Det här är något som du kommer att påverka både dig och dina klienter omedvetet. När du blir medveten om det kan du bli en ännu vassare coach och hjälpa dina kunder skapa bättre resultat och själv blir tryggare i din roll. 

Den som har ett definierat huvud center har ständig tillgång till inspiration och påverkar ständigt andra med sina idéer. Den är också designat för att gå inåt efter inspiration och sedan vända sig utåt med detsamma. Spenderar därför mycket tid “i sitt huvud” ständigt med en inre monolog. 

När jag möter klienter som också har ett definierat huvud så jag kan ibland jag stångas (helt omedvetet) med min klient och upplevas som envis. När jag vet om det kan jag ha ett öppet sinne och uppmuntra mina kunder att använda sin egen inspiration och guida dem till att hitta sin egen väg. 

Om du som coach har ett odefinierat huvud så kan du kan fastna och sugas in i din klients tankar och inspirerande idéer. Här får du se upp med dina gränser så att du inte åker med på tåget. Släpp taget efter sessionen. Du kan hjälpa dem att se saker på ett nytt sätt. 

Det här är bara ett exempel. Genom att lära dig mer om hur du påverkas av din klienter så kan du rikta in dig på rätt saker betydligt fortare och bli en bättre coach. Mina Kompass Coacher får lära sig vad de ska se upp med i alla 9 energicenter med dess olika varianter. 

Jag är ju inte någon Human Design guide? 

Och du kanske inte heller vill vara det.

Du har din egen inriktning, till exempel livscoach, ledarskapscoach eller businesscoach. Att ta fram din klients karta i ett inledande steg är en perfekt start, jag gör det när jag samlar in information på mitt utforskande möte.

Genom att lära dig grunderna inom Human Design så är det till stor hjälp när du ska lägga upp ert arbete framåt. 

Generatorn behöver få ja och nej frågor. 

De olika energityperna tar beslut på olika sätt, de drivs och motiveras av olika saker. Genom att lära dig hur du bemöter och utvärderar dina klienter med hjälp av Human Design kan du bli mer träffsäker i ditt sätt att guida dem.

Här använder du JA eller NEJ frågor, förmodligen tvärt emot vad du lärt dig. Öppna frågor kan skapa förvirring och prestationstänk hos en Generator. 

Ett bra tips är att lära dig att kalibrera din klient och att lära din klient att lita på sitt sakrala center med en serie enkla JA/NEJ frågor. Det här är lite som att ställa in eller stämma sitt instrument. Klienten kommer att kunna nyttja sin magkänsla så mycket bättre. Ofta har hen tappat bort den förmågan och försöker istället förtvivlat ta beslut med logik och plus och minus listor. 

Det här är några av fördelarna med att lära dig mer om Human Design när du jobbar som coach-guide-vägledare eller i någon annan form hjälper människor att växa och utvecklas.


Jag brinner för att sprida det här sättet att jobba. Att utbilda coacher med stort C som kan göra världen till ett bättre ställe. Tillsammans kan vi. Det här är en av anledningarna till att jag tycker att grundläggande kunskap om Human Design gör dig till en bättre coach.

Om du är nyfiken på min utbildning så kan du läsa mer eller boka ett kostnadsfritt nyfiken på samtal  

När du är redo att ta din coaching business till nästa steg så har jag flera alternativ för dig.
Kolla här för att se vad jag har på gång just nu. 

7 anledningar till att dina kunder inte köper av dig

Är du coach/guide/vägledare och undrar varför dina tjänster inte säljer? Ladda ner min PDF med 7 vanliga anledningar och 7 tips på hur du löser det.

Ladda ner direkt

Similar Posts