Tänker du ge bort din kompetens?
Om du i det här läget funderar på att ge bort dina tjänster så har jag 3 anledningar till att du inte bör göra det. Varken nu i Corona tider eller vid något annat tillfälle. Det jag delar mig av är mina tankar och det känns extra viktigt att göra det precis just nu.
Det finns en trend just nu bland tjänsteföretagare, speciellt bland dem som redan befinner sig online. Det släpps in kunder gratis i kurser, medlemsprogram och ges bort helt nya upplägg.
Bra eller dåligt?
Diskussionen har gått varm i grupper på sociala medier och jag har diskuterat frågan med flera av mina kunder. Så innan du tar beslutet att sänka priset till 0.
3 anledningar till att du fortfarande ska ta betalt för dina tjänster trots att det är kris.
1 Gratistjänster kräver betalda tjänster
Att ge bort vissa saker utan att ta betalt ingår ofta som en del av en hel strategi. Den bygger på att det finns betalda tjänster som finansierar det hela. Ett exempel är att ge en sk freebie som smakprov till nya potentiella kunder.
Ekonomin bygger på att det finns ett behov av det vi erbjuder. Det är alltid någon som betalar för det du konsumerar. Många företagare har sett att efterfrågan sjunker på en mycket kort tid. Men marknaden måste fungera igen när krisen är över så det hjälper inte på längre sikt.
Så ge inte bort dina ordinarie tjänster. Du sänker värdet på det du gör.
2 Det hjälper inte din kund
Det kanske inte är det första du tänker på men min erfarenhet är att den som betalar för tjänsten ofta är betydligt mer motiverad än den som får den gratis eller till ett mycket lågt pris. Jag har testat att ge bort kurser, event och böcker och ser en tydlig skillnad i både intresse och slutresultat. Visst finns det undantag men risken är att du ger helt i onödan.
“People who pay, pay attention”
3 Det hjälper inte DIG
Vi står alla inför utmaningen att ta oss igenom krisen på olika plan. Det gäller både hälsa och ekonomi. Att ge bort det du gör hjälper inte dig som företagare, speciellt inte på lång sikt. Som krisrådgivare i Sandviken och Hofors kommun räknar jag med att möta många entreprenörer i ekonomisk kris. Mitt råd kommer aldrig bli att de ska ge bort vare sig tjänster eller varor. Det måste till andra vägar nu och jag är väl medveten att ett antal företag kommer att misslyckas.
Den här strategin ger inga intäkter, varken nu eller sen.
Mitt råd till dig är att skapa mindre tjänster, kurser, upplägg som passar dina idealkunder i den situation de sitter precis nu. Du kan plocka ut en del av ditt utbud. Många lägger över sina tjänster online, kanske har de tänkt på det i många år men tvingats först nu.
Kanske kan du titta på något nytt sidoupplägg som passar in med din kompetens.
#viställerinteinviställerom
När min vän och författarkollega Annika Andebark äntligen skulle släppa sin historiska roman Oväsen i Älvdalen så hade Corona slagit till. Jag, Malin Lundskog och Maryem Nasri från vårt bloggkollektiv Mogna bloggare slog våra huvuden ihop och ordnade på 3 dagar ett digitalt boksläpp på Zoom där gästerna kunde intervjuas, lyssna på högläsning och ta del av stämningen från Älvdalen.
Länk till Annikas inlägg. Projektet fortsätter nu som ett erbjudande till förlagsbranschen och författare. Dessutom skapade vi hashtaggen #viställerinteinviställerom som nu sprider sig över landet. Så fundera över hur du kan anpassa ditt utbud till läget.
Jag säger inte att det är lätt, men lösningen är inte att ge bort tjänster gratis. Observera att jag inte pratar om hjälp till sjuka här utan andra typer av tjänster som många av mina läsare erbjuder.
Hur kan jag gå vidare?
Tyvärr har jag inget färdigt svar på den. Det du kan göra i det akuta stadiet är att ta hand om dig och din familj, se över dina kostnader och ta kontakt med de organisationer som erbjuder ekonomiskt bollplank. Det finns många åtgärder och regler som ändras i princip varje dag och det kan vara svårt att hålla koll på vad som fungerar hos dig. Många kommuner erbjuder extra rådgivning.
Du kan även boka ett samtal med mig, (om du bor i Sandviken eller Hofors kommun så gäller speciella regler), läs mer här. Akut rådgivning för företagare
Ta hand om dig!