Konsten att skapa värde i din verksamhet
Vet du vad som verkligen skapar värde i din verksamhet?
Det är inte du, det är inte dina erbjudanden och dina tjänster, det är något annat som du när du läst detta direkt kan börja tillämpa.
Har du fått rådet att sluta ta betalt per timme och istället ta betalt för vad du är värd ?
Det här är ett vanligt och populärt sätt att argumentera för dig som säljer tjänster.
Många av oss vill så mycket, vi vill hjälpa våra kunder, vi vill hjälpa alla kunder, kanske bryr vi oss mer om det än om att tjäna pengar. Det blir ett sätt att finnas för till hands för andra, du ser dig själv som en medveten engagerad entreprenör.
Risken med detta synsätt är att du sätter ett för lågt pris eller värderar dig själv för lågt vilket leder till att du inte får tillbaka den energi som du själv lägger ner på det du gör och på dina kunder. Utan påfyllning kommer du att hamna i en nedåtgående spiral.
Men om du inte skall ta betalt för vad du är värd hur skall du då ta betalt?
Sätt inte priset efter vad du är värd utan utgå ifrån det värde din tjänst tillför de kunder som du allra helst jobbar med.
Ditt pris avspelar inte värdet på dig eller vem du är utan på hur bra du förpackar dina tjänster och de värde de ger.
Du är ovärderlig, du är inte till salu, ditt värde som person går inte upp eller ner beroende på om ditt företag går bra eller dåligt.
När du får ett nej på grund av att du är för dyr så har det ingenting med ditt värde att göra, du får helt enkelt be kunden att komma tillbaka när den har råd att investera i dig.
Ditt värde är konstant vare sig din kund har råd att betala eller inte.
Ett högre värde på det du säljer skapar engagemang hos kunden och en önskan att verkligen använda och ha nytta av det som du sålt till dem. Du kan jämföra med hur rädd du är om en slit och släng bil för 5 000 kr och den dyra nya som du sparat till, längtat efter och slutligen satsat pengar på.
Så jag utmanar dig att sätta dig ner och titta på just din tjänst.
- Vilket värde i kronor skapar den hos din kund när du levererat?
- Hur skulle du kunna förpacka din tjänst för ge ytterligare värde och därmed ett högre pris?
- Vilka möjligheter till merförsäljning kan du komma på när det gäller dig?