att sätta gränser i ditt företagande Kicki Westerberg

Svårt att sätta gränser i ditt företag?

Att sätta gränser i ditt företag både när det gäller tid och pengar är något som jag tittar på som Mindset Business Coach. Många som jag möter upplever att de har svårt att stå för sina val speciellt när det kommer till relationen med sina kunder. Penga Arketypen Nurturer (hjälparen) ger gärna för mycket av sig själv i sin yrkesroll. (om du är nyfiken på vem du tillhör hittar du mitt test här) I inlägget får du exempel på hur du kan lösa några vanliga problem som jag möter. 

sätta gränser i ditt företag

Den gränslösa entreprenörer upplever ofta att hen blir uppäten från alla håll. Ingen tar hens behov på allvar. Hen både prutar och bjuder på det ena och andra. Här får du några exempel på situationer som jag tror att du kanske känner igen och som är tätt ihopkopplade med att sätta gränser i ditt företag.

Misstag 1 DU håller inte tiden. 

Behandlingen eller dina möten tar ofta lite extra tid. Du hinner inte vila, äta eller ladda energi innan nästa kund dyker upp Att låta kunden dra över tiden är respektlöst mot dig och ger kunden en uppfattning att du inte är så noga med dig själv. (eller dina gränser) Se till att du sätter av den tid som behövs och när det gäller fasta typer av tjänster, håll tiden. 

Jag vet hur lång tid de flesta av mina processer och övningar tar och när det är 5-10 minuter kvar så säger jag precis det. Nu har vi x minuter kvar och det är snart dags att avsluta. Kom ihåg att tilldelad tid är tillräcklig tid. (oftast 😉)

Misstag 2 du har möten och bokningar mest hela tiden. 

Tillhör du dem som ger efter och bokar in ett extra möte eller en kund trots att du hade annat planerat. Eller mitt i en förmiddag som du tänkt ägna åt något fokuserat arbete. Nu hamnade det plötsligt mitt i och stör garanterat ditt fokus. 

Att sätta av vissa tider till möten, behandlingar eller kundbokningar är en smart strategi. Jag coachar mina kunder vecka 1 och 3 varje månad. På det sättet vet de vad som gäller och jag kan planera in andra projekt eller typer av uppdrag på övriga dagar. 

Misstag 3 Kunden är sen med sitt material eller underlag 

Du levererar dock i tid genom att jobba dygnet runt och missar både dina privata åtagande och får kanske skjuta på ordningsamma kunder som tyst får vänta. 

Det finns många fler situationer när det gäller att sätta gränser i ditt företag, kanske känner du igen dem allihop.

  • Du ger kunden rabatt innan den ens har frågat
  • Du utför arbete trots att kunder ligger efter med sina betalningar. 
  • Du tycker det är pinsamt att påminna när kunden inte har betalat sin faktura. 

Men det finns ett både bra och enkelt sätt att få ordning på eländet…

Här är tre enkla tips för att sätta och upprätthålla dina gränser. 

1. Använd din första möte med kunden till att informera kunden om var dina gränser går. 

Var noga med att sätta gränser för alla viktiga områden, till exempel hur du förväntar dig att hantera missade behandlingar, för sent inlämnat material, betalningsupplägg och vad som förväntas av dig och av kunden. Här får du anpassa vilken typ av bransch du tillhör. Många branscher har färdiga förslag till allmänna villkor eller kundavtal som du kan utgå ifrån. Men gör det direkt, det blir svårare ju längre du väntar.

Om kunden inte sköter sig är det så mycket lättare att avsluta samarbetet. 

2. Håll din energi positiv och din röst säker när du går igen vad som gäller.

Du kan börja med att säga till kunden, 
Låt mig informera dig om hur jag jobbar med mina kunder.  Det är viktigt för mig att vårt samarbete blir så smidigt som möjligt för oss båda. Så kan du ställa frågor om något låter oklart. 

3. Lista samma punkter i ditt skriftliga avtal så att din klient också har dem.

Och skriv under det direkt….

Kom ihåg att när du pratar om dina gränser med tydlighet så ser din kund dig som en säker och förtroendeingivande ledare som har full koll på hur man driver sitt företag. 

Och DU känner dig beredd och redo att leverera som det proffs du är!

Kommentera gärna här eller skriv till mig i sociala medier  – 

Vilka gränser behöver du sätta i ditt företag?

Similar Posts