Tre sätt att tjäna mer pengar
Tid är pengar eller är det mer pengar som köper dig tid. Många söker ständigt efter mer tid, mer pengar och gärna i kombination med varandra. Vad finns det för alternativ för dig? I dagens inlägg visar jag dig några av dem.
Nå ut till flera = mer pengar
Om du säljer dina tjänster timme för timme så vet du mer än väl att dygnet bara har 24 timmar, även om du ofta önskat att det hade minst det dubbla. Ur lönsamhetssynpunkt beror allt på vilken timpenning du kan sätta. Ofta finns det en gräns inom din bransch för vad din tjänst får kosta. En annan nackdel är att du aldrig kan lägga timmar på lager, varenda timme måste göras. Många av dina uppdrag kan innehålla liknande frågeställningar. Ibland kan du känna att det här har jag svarat på hur många gånger som helst.
Då kan du genom att samla ihop dina kunder och nå ut till flera. Om du är någon form av coach eller tränare så kan ett gruppträning/program där du kan leverera vissa delar av din kunskap till flera på samma gång vara lösningen för dig. Om det inte lämpar sig för din verksamhet så kan du göra video med de moment som lämpar sig bäst. På detta sätt kan din kund i lugn och ro sätta sig in i ämnet och även titta på inspelningen fler gånger.
Värdera det du gör på rätt sätt = mer pengar
Ta betalt för vad du är värd – ett råd som ofta ges till tjänsteföretagare men som inte är en favorit hos mig. Det är inte fråga om att värdera dig, du är ovärderlig oavsett vad eller hur du tar betalt. Konsten är att fokusera på det resultat som det du säljer skapar hos din kund. Om du läst det jag skrivit tidigare så vet du att det här är mitt sätt att se på saken.
Men det finns en hake här. Risken att du inte ser det värde du skapar på rätt sätt. Låt mig ta ett exempel. Du tycker att det du gör är så enkelt och går så fort att det är svårt att ta bra betalt. Vänd då på saken och fråga dig hur lång tid det skulle ta för kunden att göra det själv. Klarar kunden ens av att göra det? Det är ju din erfarenhet, din utbildning, dina år av träning, dina verktyg och din känsla för det du gör som är grejen.
Så rådet blir, ta ett steg tillbaka och titta på det du gör utifrån. Se dig och det du gör som andra ser dig.
Höja dina priser = mer pengar
Det närmar sig ett nytt år och det går fort nu. Nytt år = nya priser?
En prishöjning vid årsskiftet är ett bra sätt att få täckning för dina kostnader som ökar för varje år. Oavsett om du tar betalt per timme eller har fasta priser så bör du göra en liten höjning minst vid varje nytt år. Under mina år med timpriser har vi alltid höjt priset med mellan 10-50 kr per timme den 1 januari varje år. Ofta har kunderna inte ens tänkt på det.
Ett bra sätt om du vill höja priset mer än en årlig justering är att du börjar med att skapa dina framtida erbjudanden på det sätt som passar din verksamhet framåt. Boka sedan möten med dina befntliga kunder och presentera ditt nya arbetssätt. Genom att visa på fördelar och vad resultatet blir för din kund skapar du en bra diskussion. Du får även chansen att höra mer om kundens ytterligare behov. Kanske passar inte ditt nya arbetssätt alla kunder men då får du behålla de kunder som verkligen är rätt för dig.
En diskussion med dina befntliga kunder är inte bara ett bra tillfälle att sälja mer. Det ger dig även en chans att få erbjuda något mer som kunden inte visste att du kunde leverera eller något som du inte visste att kunden behövde.
Som vanligt så sänder jag live på fredagar klockan 10.00 i min FB grupp Ekonomisk PT. Läser du det här i efterhand så kan du alltid titta på filmerna på sidan.