Företagets faser – så kan du jobba smartare
Gör du rätt saker vid rätt tidpunkt i ditt företag? Genom att se på företagets faser och ta reda på var du finner dig kan du jobba både smartare och mer fokuserat. I min bok Bygg ditt drömföretag skriver jag ännu mer men i inlägget bjuder jag på en översikt.
Själv har jag frågat mig samma sak många gånger under min karriär som företagare men jag har även fått frågan av många kunder. Ofta är det lätt att överväldigas av allt som alla andra tycker att du måste göra eller så har du läst, hört och sett en massa tips från experter i tidningar och sociala medier. I vår informationstäta värld är det med företagande som med allt annat. Den bild du får när du tittar på andra är som vanligt russinen i kakan, den perfekta mediebilden av ett företag, ett hem, en lycklig familj, en perfekt kropp. Du ser alla vänliga råd, tips på program, rutiner, försäljningstekniker och administrativa system. Men det är när du ska tillämpa dem, och gärna alla på en gång, som det börjar gå snett.
Jag brukar dela in företagandet i faser
Vad jag vill visa dig är att om du hittar den fas du befinner dig i så kommer du att inse att du inte behöver (läs: får inte) fokusera på allt samtidigt. Ett fokuserat arbete är det som lönar sig allra bäst och det gör även att du kommer igång fortare.
De olika faserna kräver olika resurser, både av dig som företagare och i form av hjälp utifrån. När du ska expandera krävs det ett helt annat ledarskap än när du är i idé- och startfasen. Det är bra att zooma utåt ibland och se ditt företag lite från ovan.
Mina faser är inspirerade av en mängd affärscoacher och de iakttagelser jag har gjort under mina många år med entreprenörer i alla stadier. Om du som läser det här ligger i startgroparna för ditt företagande kommer du att ha stor nytta av att göra en sak i taget och inte jobba som om du befinner dig i alla faser samtidigt.
En vanlig miss som både du och jag gör som företagare är att vi tror att vårt företag och vår situation är så speciell och inte kan jämföras med andra. Detta leder i sin tur till tron på att det måste till komplicerade lösningar på de problem som du har. Sanningen är att vi är ganska lika allihop oavsett bransch och företagstyp. Alla företag rör sig från botten till toppen av samma faser under sin livstid. Om du lär dig att se var du och ditt företag befinner er så kan du lättare besluta vilka strategier du ska utgå ifrån för att hitta din väg framåt i ditt företagande.
Vad menar jag med företagets faser – läs om de tre första här
Jag kommer nu att ge dig en översikt av de tre första av företagets faser,
Fas 1: Drömmaren – undersök och testa
Du har inte startat ännu men smider planer för fullt. Här kan du tappa både fart, tid och pengar. Många planer på ett eget företag stannar här på idéstadiet för du funderar och planerar men ingenting händer. Du utvärderar och bygger men testar det aldrig på andra. Många rädslor visar sig i denna fas, du oroar dig för om du verkligen vågar tro på det du vill skapa eller om dina kunskaper räcker till. När jag frågar personer vad det är som hindrar dem från att ta steget från anställning till företag eller från ett företag till en ny idé så får jag höra saker som jag är rädd, jag är frustrerad, jag känner mig helt överväldigad av allt. När du sitter fast här så tittar du ännu mer på vad andra har gjort eller gör och låter dig inspireras från alla håll.
Fas 2: Start up – dina första steg
Du är igång, du har hittat dina första kunder och du är exalterad över ditt nya liv. Det är i det här läget som ditt varför (dina drivkrafter ) är det som avgör om du kommer att hålla ut och lyckas som företagare. Lyckan över att får vara din egen chef kan snabbt övergå i en känsla av överväldigande – det är nu som du tror att du måste göra allt på en gång. Just nu kommer det in pengar men inte tillräckligt för att det ska vara lönsamt. Du gör många, i princip alla uppgi er i ditt företag vare sig du är bra på dem eller ej. Tyvärr är det en nödvändighet för du har inte tillräckligt med pengar för att hyra in eller anställa någon ännu. Här slösar du tid eftersom du måste lära dig en massa nya saker – men som sagt, du har mer tid än pengar. Du ifrågasätter om saker och ting aldrig ska förändras, om du verkligen är rätt person för det här, att du nog snart får gå tillbaka till din anställning
Fas 3: Väx och etablera dig – öka
Din verksamhet har vuxit och du börjar äntligen kunna andas ut. Du har inhyrd personal eller anställda och det mesta rullar på. Försäljningen ökar och med den dina vinstnivåer. Marknadsföringen har givit resultat och ger dig nu nya kunder löpande. Verksamheten har till slut givit dig resultat nog att skapa det liv du drömt om men du har svårt att njuta av det för du jobbar hela tiden. ”Mental fritid” existerar inte för du tänker konstant på ditt företag. För många företagare slutar resan här, de kommer aldrig längre upp på stegen för de egenskaper som gjort att de kommit så här långt är inte de som behövs för att utveckla verksamheten till nästa nivå.
I min livesändning på FB berättar jag mer om faserna, om vilka tankar som kan dyka upp och om vad som bör vara ditt fokus. På detta sätt kan du nå nästa nivå fortare och utan stress. Om du läser det här i efterhand så ligger alla sändningar kvar.
Vill du veta mer om de övriga så finns de alla i min bok som du hittar i bokhandeln Bygg Ditt Drömföretag – Adlibris eller här Bygg Ditt Drömföretag – verktygslåda för ett företag i balans.