80/20 – regeln för rätt fokus
När jag satte mig ner och tittade kritiskt på min att göra lista så insåg jag att den var full men av helt fel saker. En sanning som fick mig att tänka om och byta fokus. Här delar jag med mig av tre råd om 80/20 och en fråga som får dig på rätt kurs.
Befinner du dig i broschyr stadiet? Eller kanske i hemsidesstadiet om du lever mer digitalt. Känner du igen dig när jag säger att du har fullt upp men du ser ändå inte några resultat i din verksamhet.
Vad beror det på?
Kan det var så att du helt enkelt gör fel saker. Det är så lätt att när du planerar hugger på de enkla, roliga och ofarliga uppgifterna istället för att gå direkt på det mer obekväma. De där som utmanar dig och om de blev utförda skulle göra stor skillnad på sikt.
Tre råd om 80/20
Om du är relativt nystartad eller bara tycker att du inte har tillräcklig fart på din verksamhet så får du här tre råd.
- Det är nu du ska lägga dina resurser på marknadsföring/försäljning. Som vanligt verkar den kända 80/20-regeln fungera bra även här. 80 % av din tid på dessa områden kommer att ge dig bra fart på din verksamhet och göra att du får resultat fortare.
- Viktigt att tänka på är att om du är nystartad eller driver din verksamhet vid sidan av din anställning så kanske du inte har 40 timmar per vecka att satsa på ditt företagande. Håll då fortfarande fast vid 80/20-regeln. Har du fyra timmar per vecka så lägg då 80 % på marknadsföring, försäljning och leveranser. Fastna inte i ett fixande med visitkort och andra uppgifter, fokusera istället på det som verkligen för dig framåt.
- En bra fråga att avslutningsvis ställa dig är när du tittar i din att göra lista. Hur stor del av de uppgifter som du har framför dig under den kommande veckan syftar till att sälja eller leverera? Är det under 80 % så måste du börja med att prioritera om.
Så den avslutande frågan till dig är, om du bara fick göra 5% av dina uppgifter på din lista.