Företagarsabotör #5 - hopplösheten - Kicki Westerberg - Ekonomisk PT

Företagarsabotör 5 hopplösheten

Företagarsabotörerna är vad som står mellan vardagen och dina drömmar.

Vilka är de vanligaste orsakerna till att ditt företagande inte ser ut som du vill? Tid, pengar, kunskap, andra omständigheter. Jag hinner inte, jag har inte råd, jag kan inte, hur ofta hör du dessa ord inom dig?

Driver du ditt drömföretag…eller är det företaget som driver dig?

Läs dessa påståenden och fundera över hur du har det:

  • Ditt företag ger dig stöd till det liv som du vill leva
  • Ditt företag ger dig ett resultat och en ekonomi så att du kan förverkliga dina drömmar.
  • Ditt företag ger dig möjlighet att göra det du brinner för och ger dig energi.

Stämmer alla dessa påstående in på dig,

Grattis! då kan du sluta läsa här.

Men tyvärr så ser det inte ut så här för alla företagare.

5 Hopplösheten, eller “det är ingen idé” (5 av 5)

En riktigt tuff företagarsabotör är hopplösheten.

Du vet att du har besök när du säger sådant som, nej, det går inte, det är hopplöst, det är ingen idé, det fungerar inte. Då är hopplösheten din gäst.

Hopplösheten får dig att ge upp innan du ens har försökt.
Hur tar sig din hopplöshet uttryck?
I vilka lägen suckar du och säger att det inte är någon idé?

Vad händer när du känner att det är hopplöst?

  • Vad ser du?
  • Vad säger du?
  • Vad tänker du?
  • Vad känner du?
  • Vad finns det för sanning i dina tankar?

Så länge som du är omedveten om dina företagarsabotörer så äger de dig.
Du tror på tankarna de levererar.

Du har inte tid att ifrågasätta dem eller agera emot dem. Inom buddismen har jag fått höra att dessa sabotörer kallas för ”monkey mind” eller ”aptjatter”. Jag gillar begreppet och ser framför mig den lilla apan som sitter på din axel och tjattrar alla dessa tankar som vi har ärvt av tidigare generationer.

Genom att bli medveten om dina företagarsabotörer och se mönster i hur de samverkar så kan du vända dem till hjälpare istället för sabotörer. Det som är
viktigt är att se och undersöka dem. Företagarsabotörerna har en litet uns av sanning i sig och det är just det som gör att du tror på dem.

hopplöshet

Similar Posts