Självsabotören analysis paralysis

Idag skriver jag om självsabotören, den som ofta står mellan vardagen och dina drömmar. Så fundera över, vilka är de vanligaste orsakerna till att ditt företagande inte ser ut som du vill? Tid, pengar, kunskap, andra omständigheter. Jag hinner inte, jag har inte råd, jag kan inte, hur ofta hör du dessa ord inom dig?

Självsabotören analysis paralysis - Kicki Westerberg - Ekonomisk pt

Driver du ditt drömföretag? Eller är det företaget som driver dig?
Läs dessa påståenden och fundera över hur du har det:

  • Ditt företag ger dig stöd till det liv som du vill leva
  • Ditt företag ger dig ett resultat och en ekonomi så att du kan förverkliga dina drömmar.
  • Ditt företag ger dig möjlighet att göra det du brinner för och ger dig energi.

Stämmer alla dessa påstående in på dig,

Grattis! då kan du sluta läsa här.

Men tyvärr så ser det inte ut så här för alla företagare.

I boken Skapa ditt eget drömliv berättar jag och 14 andra kvinnliga ledare och företagare om hur vi arbetat med våra självsabotörer för att bli starkare. “Min sabotör” heter Analysis Paralysis eller “ska bara fundera klart först” som jag även kallad den ibland. Du kan läsa mer och beställa boken hos Adlibris. Vill du har ett signerat ex skicka mig ett PM. 

självsabotörer

Självsabotören AP – min sabotör

Analysis Paralysis är en sabotör som försätter dig i analys och planeringsstadiet och sedan inte släpper dig därifrån. Han får dig att känna dig duktig för du förbereder allt så himla noga. Inte släppa ifrån dig något ofärdigt eller ogenomtänkt. Se över dina listor och uträkningar en gång till. Sen så.

Jag har träffat många Analysis Paralysis under mina år som revisor och rådgivare, det finns många av mina kunder men även andra personer jag mött som funderat och planerat men aldrig kommit till skott. Det här är en vanlig situation för AP. Du vill egentligen starta ditt företag men analys och  planeringsfasen tar så mycket tid och kraft att du aldrig kommer framåt. Kanske vill du göra en förändring i det du har men här inträder samma läge, du planerar i ditt huvud  men kommer aldrig längre än dit. Jobbet måste ju skötas.

På den privata sidan kan AP hindra dig från att gå in i konflikter eller andra känsliga lägen. Istället för att kliva fram och stå för din åsikt står du kvar och överväger alternativen bara för att vara så förberedd du kan, utifall att. När du nästan analyserat klart så har tåget gått, personen försvunnit och du slapp tack och lov att välja eller ta ställning.

När du är stressad och har mycket att göra på jobbet eller i ditt företag så börjar ditt arbete med att skriva listor, projekt delas upp i hanterbara stycken och ställs upp i prydliga rader, kanske en ny anteckningsbok, ett nytt planeringssystem, några nya pennor. Bara du får ordning på dina tankar och vet exakt hur du ska agera så kommer det att bli lättare för då kan du börja jobba, på riktigt.

Det här är tre situationer som jag förknippar med självsabotören AP men när du läser det här så kommer du säkert på många fler. I vilka lägen analyserar du för länge?

Att jobba med sina självsabotörer

Så länge du är omedveten om dina självsabotörer så äger de dig. Du tror på tankarna som de planterar, precis som med alla andra begränsande över- tygelser eller valda sanningar. Du har inte tid att ifrågasätta dem eller agera mot dem. Precis som din syn på pengar så kan de ha stor påverkan på ditt företagande. Läs mer här i förra veckans inlägg.

Aptjatter är kanalen för dina självsabotörer

Inom buddismen har jag fått höra att dessa sabotörer kallas för ”monkey mind” eller ”aptjatter”. Jag gillar begreppet och ser framför mig den lilla apan som sitter på din axel och tjattrar alla dessa tankar som vi har ärvt av tidigare generationer. Genom att bli medveten om dina sabotörer och se mönster i hur de samverkar så kan du vända dem till att bli hjälpare istället för sabotörer. Det som är viktigt är att du ser och undersöker dem. Självsabotörerna har ett litet uns av sanning i sig och det är just det som gör att du tror på dem. Ett utvecklande sätt att synliggöra dem är att börja din morgon med att skriva några rader om dem och hur de påverkar dig. Avsätt 10 minuter innan du går igång med dina vanliga sysslor, bearbeta dem en och en och använd dagen till att notera hur du hanterar dina inre sabotörer. När jag för några år sedan gick en kurs för den digitala nomaden Anna Åberg påbörjade jag arbetet med mina egna självsabotörer. Det viktigaste är att skriva utan att tänka efter, en kort stund varje morgon gör underverk. I boken lär du dig hur du jobbar vidare med dina sabotörer. 

Här hittar du länken till boken, eller skicka mig ett meddelande om du vill ha ett signerat exemplar.

Lycka till med dina självsabotörer!

Similar Posts