Lär dig att motivera till förändring i 4 steg
Att motivera till förändring, hur svårt kan det vara? Du står där som åsnan mellan två hötappar. Å ena sidan & å andra sidan. Fast när jag tänker på saken så…. Kallas även ambivalens med ett finare ord. Ofta är det så att förändringar av olika slag har både positiva och negativa sidor. I det här inlägget får du lära dig en modell som du kan använda både på dig själv och andra. Den består av 4 steg där du går igenom både plus och minus inför ett val.🐳
De flesta av mina kunder är motiverade till att starta en förändring när de kommer till mig. Men det är inte alltid det ser ut så. Ibland måste du motivera andra, både i ditt företagande eller när det gäller någon nära. Och ibland så måste du motivera dig själv.
När min dotter var mindre så gav vi alltid henne rådet att göra en plus eller minuslista inför det beslut hon skulle ta. Hon gör det fortfarande och vi skrattar ännu åt den långa lista hon gjorde inför sitt första hästköp. Den här modellen kallas för ambivalensutforskning och används ofta vid livsstilsförändringar inom både sjuk och hälsovård. Och även som entreprenör är det ofta så att de stora förändringarna i livet får återverkningar på hela ditt liv.
Modellen funkar extra bra när det finns skäl som talar både för och emot förändring.
Nu kör vi!
Syftet är att utforska och lösa upp din ambivalens och diskutera för och nackdelar
Vilken förändring vill du utforska? Hur ska du kunna motivera till förändring? Välj något som du tänker att du borde göra men inte har kommit till skott med (ännu). Använd modellen och jobba med en ruta i taget med start i från vänster högst upp.
Stanna kvar i rutan tills du har jobbat igenom den. Hoppa inte mellan fälten och byt inte ordning.
1. Fråga dig vad som är positivt med att ha det som du har det just nu. Vilka fördelar finns det? Lista så många som du kommer på och gå inte vidare till nästa rutan innan du är klar.
2. Nu är det dags att titta på nackdelarna med nuläget. Vad finns det som är mindre bra men att inte förändras ? Räkna upp så många du kan innan du går vidare.
3. Det tredje steget handlar om att se över vad som är mindre positivt med en förändring. Även om du gärna vill att något ska förändras så finns det saker som talar emot. Var ärlig och gå inte vidare till den sista rutan innan du är klar.
4. Den sista och fjärde rutan handlar om allt positivt som kommer med en förändring. Så ös på och skriv ner allt som kommer upp.
När du är klar tar du ett steg tillbaka och tittar på de fyra rutorna. Vad säger de dig? Gör totalen dig med motiverad? Har du fått fått en överblick och mer underlag för att ta rätt beslut.
TIPS! Modellen är perfekt när du vill sortera i dina tankar eller hjälpa någon annan att göra detsamma. Kom då ihåg att det är den personen som ska ta rätt beslut så håll inne med dina egna åsikter. Ställ öppna frågor och utforska en ruta i taget i rätt ordning.
Lycka till med att motivera till förändring – både dig själv & andra !
Kicki Westerberg är skaparen av The Power of M, ett koncept som hjälper dig att lyckas att nå dina mål. Hon hjälper kvinnor inom entreprenörskap och idrott att skapa förändring och en väg framåt. Som NLP coach, tävlingsryttare och mångårig entreprenör inom ekonomi (fd revisor) har hon en fullpackad verktygslåda.
Kicki är författare till boken Bygg ditt Drömföretag (Roos & Tegnér, 2017) och medförfattare till boken Skapa ditt drömliv. (Ordberoende förlag, 2018)
Vill du höra mer från mig så kan du prenumerera på mina inspirationsbrev som handlar om hur du hittar Momentum genom att ta dig från motstånd till medgång. “The Power of M” är mitt koncept för dig som vill lära dig mer om prestation för att nå dina mål.