Ett personligt nyckeltal
Hur då personligt nyckeltal? I mitt föregående inlägg visade jag dig hur du kunde göra ett halvårsbokslut utan siffror genom att ställa ett antal frågor. Nu vill jag spinna vidare på tanken om hur du kan hitta mätpunkter som passar dig och ditt företag.
Tillhör du de som blir överösta av rapporter med kolumner med underliga tal och obegripliga procentsatser? Läser du den eller hamnar den direkt i byrålådan? Oavsett vilket så är det viktigt att du har koll på de tal som är viktiga för just dig och ditt företag. Ett sätt att göra det är att skaffa sig ett personligt nyckeltal.
Vi börjar med att ta reda på vad du behöver veta och vilket som är ditt personliga nyckeltal? Här gäller det att jobba smart med dig själv eller med din konsult/ekonomiavdelning. Soliditet eller likviditet i alla ära, om du är intresserad av siffror och kunnig på rapportläsning så får du lätt ut dessa tal från rapporterna.
Fjärilar i magen när du tänker på nyckeltal?
Tänk om du skulle fokusera på just det tal som du behöver för att det ska kännas lugnt i magen. Det finns ett par enkla knep för att hålla koll på din ekonomi. Här får du tips på några användbara:
Dagskassor inkl moms
För en butiksinnehavare är dagskassan inklusive moms förmodligen ett lämpligt tal. En tänkt försäljning per dag/vecka/månad gör att du hela tiden kan ha koll på läget.
Försäljning per dag/vecka
I ett webbföretag och tjänsteföretag överlag är försäljningen per dag/vecka ett bra mått.
Timmar per vecka
Även om jag ofta säger åt mina kunder att de ska förpacka sina tjänster istället för att ta betalt per timme så måste du ändå hålla koll på begreppet debiterbara timmar. Om du jobbar 40 timmar så säger din budget kanske att kunderna ska betala för 30 timmar/vecka för att du ska få den lön du tänkt dig. Det är en omöjlighet att tro att du ska kunna jobba och fakturera 40 timmar per vecka. Allt över 80 % (32 timmar per vecka) är riktigt bra.
Om du har anställda är det extra viktigt för dig att vara säker på att du kan ta betalt för tillräckligt många timmar per vecka/månad.
Gästnätter per dag eller intäkt per gäst
Detta är tal som används inom hotell och restaurang och säger betydligt mer än en dagskassa. Dessutom är det ett enkelt tal att hålla reda på även innan du har den löpande bokföringen klar. Du kan sedan vidta åtgärder för att höja detta tal, till exempel genom att sälja fler nätter. När det gäller intäkt per gäst kanske du istället ber dina anställda att fokusera på att få kunden att köpa det där lilla extra, så som efterrätt, avec till kaffet eller ett glas vin till. Du kan snabbt och enkelt mäta effekten genom att använda ditt nyckeltal.
En volymfråga – håll koll på antal sålda enheter
Om du säljer varor behövs det en viss volym för att vara lönsam. Se till att du har koll på det antal som krävs för att du ska gå runt men också för att du ska nå den vinst du vill ha. Antal sålda enheter är alltså ett bra nyckeltal att hålla koll på. Glöm inte att matcha det emot vad du mäktar med att leverera.
Antal artiklar per vecka
När jag jobbade med en journalist som ville få mer klarhet i sin ekonomi och sina ekonomiska mål gjorde vi om hennes försäljningsmål till antal artiklar. Att bryta ner hennes siffror i antal artiklar gjorde att hon kunde relatera till talen på ett helt nytt sätt. Att sälja in och skriva 2,5 artiklar per vecka blev det perfekta nyckeltalet för henne.
Vad kan du omvandla dina försäljningssiffror till?
Intressant? – vill du lära dig mer om hur
Vill du höra mer om det här i detalj så häng med mig när jag sänder live från min Facebooksida, detta blir ämnet för den sändningen den 7 juli klockan 10.00. Om du läser detta efterhand så kan du titta på sändningen på sidan.
Vill du boka en tid med mig för att hitta ditt nyckeltal läs mer här
Jag sänder live på min FB sida Ekonomisk PT varje fredag klockan 10.00 från vecka 26 och framåt.
Häng med och passa på att ställa frågor!