Din rädsla för NEJ?
Prissättning del 4 – I dag ska jag berätta för dig om hur din rädsla för NEJ kan bli den bistra sanningen som gör till en mindre lyckad företagare. Tufft? Ja kanske, men ibland behöver vi påminna oss om saker. Så tänk om det är precis det här du behöver höra idag.
Oavsett vilken prislapp du sätter på det du säljer så finns det alltid någon som har synpunkter och utbrister, men herregud sååå dyrt! Det kan handla om 250 kronor för en bok, 2 500 kronor för en kurs eller 25 000 för en föreläsning.
Det är i princip omöjligt att hitta en prisnivå som tilltalar alla och ändå är det ofta precis vad vi envist försöker skapa. Vi kanske till och med sänker våra priser så att ingen ska bli upprörd men det likaväl är ett omöjligt uppdrag. Du kan inte tillfredsställa alla säger logiken men vi agerar som om det vore möjligt.
Tänk om du istället sa till dig själv och andra.
Det här är den marknad jag finns i.
Det här är vad jag erbjuder.
Det här är mina paket.
Det här är det resultat du får.
Det här är vad det kostar.
Av rädsla för nej.
Jag har under alla år mött så många entreprenörer som tagits alldeles för lite betalt, men även jag med all min kunskap har ibland gjort precis detsamma. Speciellt när jag bytte bransch och tappade min inarbetade prislista. Ofta har vi (du och jag) gjort det av rädsla för att få ett NEJ, av rädsla för att bli avvisade och inte bli omtyckta (av alla).
Men vad hände?
Fick vi fler JA?
Inte alls, vi fick lika många NEJ men framförallt så attraherande vi inte rätt typ av kunder.
Men hur ska du göra då , så här resonerar jag:
Sätt dina priser så att du får JA från RÄTT kunder i stället för att undvika ett NEJ från FEL. Du vill ha kunder som både kan och vill betala och dessutom vet värdet av det du levererar.
I mitt jobb som businesscoach och Ekonomisk PT är min huvudsakliga uppgift att ge dig ett bestående värde, inte att du ska vara bekväm med min prisnivå. En coach ska utmana sin klient till att våga ta steget som gör skillnad. Men även en coach behöver utmana sig själv då och då. (läs lika ofta)
Alla har ett val.
Din uppgift är leverera värde för den prislapp du satt. Inte att sänka priset så att den som tidigare sa NEJ ändrar sig och köper.
Det handlar om att vara trovärdig och stå stark i det du gör. Ett för lågt pris har precis motsatt verkan. Den som är villig att köpa dina tjänster ska inte behöva tveka.
Ju lägre dina priser är desto mindre attraktiv kommer du att bli för dina drömkunder.
Det handlar också om att sälja rätt saker till rätt personer. Så om du kan säga NEJ till fel personer betyder det att du kan säga JA till rätt.
Så vad väljer du?
Jag pratar mer om det här på fredag i min FB live, häng med klockan 10:00 eller titta i efterhand. FB sida Ekonomisk PT
Låter det utmanande? Bra, då är du på rätt väg. Häng med på min prisworkshop och jobba mer med ditt utbud och dina priser. Du kan även ladda ner ett smakprov längre ner.
Här hittar du mer info om månadens workshop som jag håller den 25 april. Där får du jobba konkret med dina priser och har möjlighet att bolla dina frågor direkt med mig. Läs mer här, Månadens Workshop med Ekonomisk PT
Ladda ner en del av min workshop – Scanna dina priser – i länken här eller klicka på bilden