hur du hittar en strategi för ett framgångsrikt företag
I detta inlägg vill jag ge dig en inblick i hur en genomarbetad strategi kan spara både tid och pengar för dig i ditt företag men även visa dig hur det kan se ut.
vad är en strategi?
Många missar syftet och tror att massor av saker på din att göra lista är en strategi och ju fler punkter du har där desto mer kraftfull strategi.
En strategi är en serie av handlingar som när de kopplas till varandra skapar framsteg & framgång. Du kan även kalla den för en handlingsplan. Alla handlingar du gör har till syfte att föra dig framåt mot det övergripande målet för din verksamhet.
den känsliga frågan
- varför har du inte nått dina ekonomiska mål tidigare?
- varför har du inte slutfört dina startade projekt?
- varför är inte din lön/inkomst som du hade önskat?
- varför ser din arbetssituation i ditt företag inte ut som du hade tänkt?
Alla hinder på din väg mot framgång eller förändring, alla olösta problem, alla dina ursäkter eller ”viktiga” uppgifter som bara måste göras först? Fast du egentligen vet vad du borde göra.
vad gör du istället ?
När jag sitter fast och står inför ett val eller problem av något slag så planerar jag. Jag skriver listor, bockar av och planerar igen. Det blir som ett slags mental semester från allt som jag vet att jag borde ta tag i. Jag har haft en ovana att skapa nya projekt så att jag slipper ta tag i de gamla. Hur gör du? Kanske är det dags att skaffa dig en ny strategi och fokusera på det som verkligen är viktigt för dig och ditt framtida företag.
om Anna-Lena
Jag vill berätta för dig om Anna Lena, hon kom till mig med det som hon kallade för sin strategi, men som jag kallade en mängd (läs massor av) uppgifter. Hon tyckte själv att hon lätt blev överväldigad och inte fick något gjort. Vi jobbade tillsammans och hittade en strategi för hennes företag.
När jag hjälper kunder att skapa en hållbar strategi så skapar vi en matris som innehåller två delar, strategi för tillväxt och strategi för att tjäna pengar.
Tillväxt delen av matrisen visar alla ställen där Anna Lena bygger och marknadsför sin verksamhet. Den består både av fysiska och digitala platser. Det blir en karta över de ställen där hon möter sina kunder. Genom att välja kanaler får hon en bild över hur hon skall organisera sin verksamhet.
Den andra delen av matrisen visar din strategi för att tjäna pengar och de 6-8 inkomstkällorna som tillsammans skall hjälpa dig att nå ditt affärsmässiga mål. Vi bryter ner totalen i hanterbara bitar.
En genomtänkt mix av dessa två grundläggande strategier ger dig en karta att navigera efter, det ger dig en grund att stå på när du skall driva din verksamhet. Det spelar ingen roll om du är nystartad, driver din befintliga verksamhet eller vill göra en förändring. Kartan du skapar blir din förutsättning för framgång.
Det här är ett av stegen jag använder mig av för att ge dig verktyg att skapa en lönsam verksamhet.
vad behöver du mer för att lyckas?
Du behöver lära dig att skapa bra övergripande affärsmässiga mål, koppla ihop dem med en strategi som fungerar i praktiken. Lägg sedan till ett fungerade system för feedback, då händer det saker.
Asså, det här är både lätt och svårt. Jag sitter just nu och klurar på hur jag ska tjäna pengar i sommar som är min lågsäsong och jag kommer inte på något smart alls.
Ja du har så rätt Dorotea, att sätta en strategi som passar sitt företag kräver en hel del tankearbete.
Att titta på sina säsongsvariationer och de olika projekt och lanseringar som du vill få med under ett år är en bra grund för helheten. Det gäller att göra något som ligger i linje med den övriga verksamheten och som ger en bra effekt totalt.
Jag brukar ge rådet att när du kommer på en bra idé, vilket händer ganska ofta för oss entreprenörer, då har du valet att utvärdera, integrera den med övrig strategi, parkera den eller släppa den. Allt utifrån vad den tillför till resten. Lycka till !!