Hitta motivation för bättre liv & företag
Hitta motivation, till vad då? Till vad som helst säger jag. Det finns några enkla steg som du kan gå igenom för att identifiera din egen motivation (och andras). Har du funderat över varför vissa uppgifter motiverar dig och andra har motsatt effekt. Det är viktigt att hitta motivation till det du ska göra, men motivation är inte så enkelspårigt som det kanske kan låta.
När det gäller dig som är företagare så vill jag ge dig några punkter som triggar igång din motivation och ett som håller din motivation på topp. I inlägget får du även tre tips på frågor som gör att du hittar motivation att sätta igång. Det kan gälla ett större projekt, en prestation eller en daglig rutin som du behöver skapa. Häng med här.
Hitta motivation – vad kickar igång dig?
För att du ska komma igång med något, starta ett nytt projekt eller skapa ett företagarliv som du trivs med så bör du fråga dig vad som är viktigt för dig. Här finns det 5 faktorer som styr, här får du 2 av dem.
Att tänka på är att dina motivationsfaktorer varierar beroende i vilken miljö du befinner dig. Du kan vara helt olika profiler hemma, på jobbet eller på fritiden. Skönt tycker jag, och en förklaring till att vi reagerar olika på olika ställen.
Till eller ifrån – hitta skillnaden som gör skillnaden
Vill du skapa något nytt eller vill du komma ifrån något. Vi motiveras alla av olika saker, men det du kan göra är att förstärka den bild som tilltalar dig mest.
Känner du dig osäker?
Kolla då på hur du uttrycker dig i tal och skrift.
TILL använder ofta ord som, uppnå, fördelar, vinna, få, resultat.
FRÅN väljer gärna undvika, lösa, bort ifrån och se problem
Kolla om du Är till eller från?
Är du på väg till något nytt eller skyndar du dig från något negativt?
Sanningen är att vi ofta behöver båda för att hitta riktigt stark motivation. Men att veta hur du hittar motivation kan hjälpa dig att prestera på en högre nivå. Det samma gäller om du ska sätta ihop ett team, då gäller det att prata så att alla hänger med, både de som är till och från. Läs mer om det här i mitt inlägg om motivation & hotivation.
Den som är till vill undvika, lösa eller förhindra problem medan den som är från vill uppnå, åstadkomma eller skapa något nytt. Visst hör du skillnad?
Är du proaktiv eller reaktiv?
Fråga dig om du är en person som normalt tar initiativ i ett projekt, om det är du som drar igång det hela?
Den som är proaktiv tar initiativ och vill göra något nu, de blir lätt engagerade. De motiveras av att göra något.
Den som är reaktiv tänker, väntar och vill gärna ha reaktioner från andra först. De är personer som motiveras av att analysera, betrakta och reagera.
Intern eller extern – det gäller att hitta rätt motivation
Svara på frågan, hur vet du att du har gjort ett bra jobb?
Om du behöver bekräftelse från andra så är du (i just den här kontexten) det som kallas extern. Du motiveras av att få feedback av andra,
Ord som triggar dig kan vara fakta, statistik och andras berättelser.
Om du jobbar ensam så blir du mer motiverad om du bygger in någon form av återkoppling i din vardag. Kanske väljer du att jobba i nätverk med flera. Sitta på ett kontorshotell eller hitta en buddy som du kan bolla med.
Den interna däremot hittar motivation av egen kraft. Du bara vet inom dig att det du gör fungerar. Även om du gillar att höra gott från andra så är det ingen nödvändighet för dig. Du bara vet.
Ord som ofta hörs ur den internas mun är, jag bara vet, det känner jag på mig.
PS, den interna hatar att ta order av andra, lyssna här och se om du reagerar.
-
Du bör….. (nästan en garanti för att de inte kommer att göra det)
-
Jag har lösningen på ditt problem.
-
Jag vet vad du gjorde för fel.
-
Jag sa ju det.
-
Du bör ha ett öppet sinne om detta.
-
Här är vad alla tycker om detta.
Förmodligen gillar du som är intern som företagare att köra ditt eget race och bestämma själv utifrån det som är viktigt för dig. Ett sätt att hitta motivation i vardagen.
Något mer att tänka på när du vill hitta motivation är att hålla i och hålla ut.
Nu så är du igång, men hur håller du dig motiverad på längre sikt. Det finns flera motiverande faktorer (mer bestämt 8). En av dem som jag ofta stöter på är det som kallas specifik & generell.
Är du specifik eller generell?
Är du specifik motiveras du av detaljer och vill ha exakta beskrivningar. Det är en fördel om saker tas i rätt ordning. Den som är generell vill ha den stora bilden först och motiveras av att få den stora bilden. Att känna sig själv i olika situationer kan ge en förståelse för varför vissa uppgifter känns mer utmanande än andra.
Har du någon gång lyssnat på en presentation och undrat vad i hela fridens det handlar om egentligen. Du vill ha helheten men personen som pratar petar helt tiden i detaljerna. Så då slutar du att lyssna. Och funderar över kvällens middag.
Eller så sitter du och lyssnar på någon som berättar om företagets vision i stora ord när du bara väntar på att få höra mer om hur det ska fungera, så där i detalj.
Förmodligen har du någon favorit och känner igen dig själv men har du tänkt på att det är precis lika viktigt i de projekt du jobbar på att du hamnar på rätt nivå i det du ska göra. Vill du jobba med det övergripande, leda andra som får peta i detaljerna eller trivs du bäst med att fixa till din del, fullt ut. Ingen är bättre än det andra men det är viktigt för att hitta din motivation att ha koll på vad du trivs med. Detaljorienterade personer trivs sällan bra projektledare och de generella (som vill ha helheten) blir lätt uttråkade av detaljer.
Ord som ofta hörs ur den generelles mun, helhet, överblick och det viktiga är.
Den specifika använder ofta detaljer, exakt och specifikt.
Hur kan du använda den här kunskapen?
Jo, på många olika sätt. Dels för att hitta din egen drivkraft men även för att motivera de runt omkring dig så att du får alla med på tåget. Att skapa team som motiveras av olika faktorer är ett annat bra användningsområde.
Begreppen som du möter i det här inlägget kommer från det verktyg LaBprofile som Shelle Rose Charvet har skapat. Jag skapar förståelse för vad som motiverar dig och hur de omkring dig motiveras av det du gör. Viktigare blir det när du ska ska kommunicera med människor som har olika profiler. Verktyget innehåller totalt 13 faktorer varav de första 5 är motivationsskapande och de resterande 8 visar hur personer vill ha det för att bibehålla sin motivation. Testet tar ca 20 minuter per person och situation och är användbart när du ska sätta samman ett team, anställa något, byta jobb eller bara vill lära känna dig själv i en viss situation.
Kontakta mig för mer information om du är nyfiken. Jag ger även föreläsningar och håller workshops för dig och din grupp.
Vill du höra mer från mig så kan du prenumerera på mina inspirationsbrev som handlar om hur du hittar Momentum genom att ta dig från motstånd till medgång. “The Power of M” är mitt koncept för dig som vill lära dig mer om prestation för att nå dina mål.