jag trodde jag hade koll på det hela – 160 dagar
Jag trodde jag kunde det här.
Jag med min långa erfarenhet som företagare och min strategiska hjärna. Men när jag insåg att jag hade andra tankar om livet pga ett citat , då började det verklig jobbet.
Jag vill dela med mig av min resa och mina erfarenheter så här långt när det gäller att flytta sin verksamhet till den digitala världen.
DAG 160-180
Räknar du framåt eller bakåt? När jag skall beskriva en nedräkning i antal dagar så skriver jag först 160-180 men då räknar jag ju framåt, så som den siffermänniska jag är byter jag håll och räknar ner. Mina 20 dagar har varit bråda, efter de förändringar jag varit med om under det här året så håller jag fortfarande på att hitta formerna för mitt digitala företagande. Att ha en balans mellan jobb och fritid känns nu svårare eftersom allt är så roligt och inspirerande.
TESTING, TESTING
Under det år som jag har byggt upp mitt webbaserade företag från noll har jag lärt mig massor om marknadsföring, försäljning, teknik och strategier inom digitala affärsmodeller. Ändå känns det som om detta första år varit en enda testperiod. Men det skall ju vara en testperiod, det har jag bestämt mig för. Det är viktigt att jag och min verksamhet landar där jag vill ha den. En stor utvärdering skall ju göras om 160 dagar som du kanske förstår av min rubrik i detta inlägg.
BYGGET INLEDS
Jag har under dessa dagar medvetet hållit en brainstormingsession med mig själv. På många sätt mer givande än vad som kunde anats. Mitt mål med detta var dels att prova en ny teknisk lösning som ni kommer att får höra mer av framöver när min testperiod är slut, dels att bli än mer fokuserad på vad du som min kund har behov av.
SVÅRIGHETER
En av de svåraste delarna med att bygga mitt nya företag har varit att släppa min breda kompetens och min vilja att jobba med alla. Hur tänker du i ditt företag? Gillar du att vara alla till lags eller är du superspecifik i ditt utbud. Genom att fokusera på den kund som du allra helst vill jobba med, (du vet den där som verkligen ger dig energi) så blir du så mycket tydligare i din framtoning.
häng med på min utmaning
Välj ut en kund som du verkligen, verkligen gillar att jobba med. Tänk på en speciell person som du har hjälpt med din tjänst eller produkt.
Om du inte har kommit så långt att du några kunder ännu kan du tänka på en person som du hjälpt utan att ta betalt.Kanske brukar folk fråga dig om råd eller hjälp i särskilda frågor. Har du ingen sådan så kanske du har ändrat ditt liv och hjälpt dig själv genom något som du gått igenom eller av en förändring i ditt liv.
Genom att tänka i dessa tankar kan du påbörja jobbet med att identifiera din idealkund och hitta det som du är riktigt bra på.
Min idealkund är entreprenörer som huvudsakligen säljer tjänster, entreprenörer som kört fast och vill utveckla sin verksamhet. Att få vara med och lyfta dem, bolla idéer , se utveckling och ta del av den förändring som sker när de börjar jobba fokuserat med sig själv och sin affärsidé är det som ger mig energi.
Vem är kunden som ger dig energi?
Skriv till mig och tala om vem du brinner för att jobba med?