Så får du grepp om dina kostnader?
Året närmar sig sitt slut och det börjar bli dags att se över vad som egentligen hände. Kanske är du en entreprenör som känner att du har flyt i din verksamhet men samtidigt tycker att det aldrig blir några pengar över. Var det Skatteverket, din hyresvärd eller någon annan virvelvind som svepte igenom din resultaträkning och lämnade spår efter sig? I veckans inlägg ska du få ett tips från mig som är roligare än du tror.
Gör som storbolagen, se över dina kostnader kvartalsvis.
Låter det jobbigt, men jag vet att i de flesta fall så lönar det sig!
Den som har ordning och reda i sin bokföring har nu avslutat september eller kanske tom oktober månad. Året lider mot sitt slut och som vanligt går tiden fort. Genom att se över dina siffror nu istället för när året är slut, får du en bra uppfattning om hur din verksamhet mår och om det är något du behöver förändra eller göra innan det nya året är här.
Den här hälsokontrollen av ditt företag gör dig till en mer lönsam företagare. Kanske har dina kostnader rusat iväg lite väl mycket, eller kanske du skall satsa lite hårdare på att få den där nya kunden du suktat efter ett tag. I bästa fall visar det sig att du gör allt rätt och då det är ju det en trevlig känsla!
Så här får du kontroll över dina kostnader
Du gör det i fem enkla steg
1. Ta ut en resultatrapport ur ditt bokföringsprogram eller be om att få en rapport av den som sköter din ekonomi. Detta är en grundläggande rapport i all bokföring och i alla bokföringsprogram. Använd gärna en rapport som visar både året (2017) och föregående år (2016), då kan du lätt jämföra mellan åren. Om du inte har full koll på hur du ska läsa rapporten kan du fråga din redovisningskonsult. Det är en viktig rapport att kunna förstå.
2. Titta på siffrorna. Fundera på om dina kostnader är rimliga och vad de tillför ditt företag. Detta är och ska inte vara inte avancerat, använd ditt sunda förnuft.
Läs rad för rad och fundera på följande frågor:
- Vad gör jag i mitt företag och varför?
- Vilka kostnader skapar de varor/tjänster som jag säljer?
Tänk på att kostnader inte behöver vara fel. Det kan vara så att du inte har så mycket kostnader, men att du gör saker som tar tid från den verkliga verksamheten. Ibland kan det vara effektivt att köpa från färre leverantörer och kanske till och med öka sina kostnader, allt för att du ska få mer tid som du kan använda till att sälja, leverera och slutligen fakturera kunder.
Du kan även läsa mitt inlägg från förra veckan om ROI, ROT och ROF och vad det betyder för din lönsamhet. Köpa in eller göra allt på egen hand?
3. Fundera på om du är nöjd med ditt år så långt. Finns det något annat du vill förändra eller förbättra, eller kostnader som ska ses över nu eller till nästa år? Har du anställda kan det vara läge att ha ett möte och snabbt gå igenom vad du har kommit fram till så att alla känner sig delaktiga och drar åt samma håll.
4. Se över alla programvaror och andra abonnemang. Det är lätt att dra på sig den här typen av kostnader som du sedan glömmer att avboka. Var kritisk, det är bättre att teckna sig på nytt när du väl behöver tjänsten/programmet. Säg upp allt du inte behöver, och du gör det nu!!
5. Tänk “årsskiftestankar” Här skall du fundera över om det finns något du måste ordna innan året tar slut. En extra insättning till pensionsförsäkring är en typisk ”före årsskiftet åtgärd”. En företagare bör sätta av minst 10% av sin årslön i ett sparande för att inte hamna i ett sämre läge än den som är anställd. Kom ihåg att du sköter ditt sparande själv. Prata med den som sköter din ekonomi och be om råd.
Tala gärna om vad du kommit fram till!
På fredag 17 november pratar jag mer om det här i min livesändning som är vecka 21 på raken !! Det gör jag på alltid fredagar klockan 10.00 i min FB sida Ekonomisk PT. Läser du det här i efterhand så kan du alltid titta på filmerna på sidan.