Paketera dina tjänster eller ta betalt per timme?

Paketera tjänster – prissättning del 2
Har du fått rådet att paketera dina tjänster istället för att ta betalt per timme? Ofta är det ett bra råd. Här får du veta vad det betyder att paketera och hur du kommer igång med tre grundläggande tips. 

Paketera tjänster - Ekonomisk PT Kicki Westerberg

Ett bra sätt att öka din lönsamhet för dig som säljer tjänster är att paketera dina konsulttjänster. De flesta typer av tjänster tex konsulting, coaching, utbildning och alla typer av abonnemang passar att paketera. Inom redovisningsbranschen blir det allt mer vanligt med olika typer av paket.

Vad betyder det att paketera tjänster?

Det handlar helt enkelt om att ge kunden ett förslag som inte är knutna till en exakt tidsåtgång. Istället fokuserar du på värdet som din tjänst skapar. På köpet får du då ett högre timpris.
Läs mer i mitt föregående inlägg. Prissättning del 1

Vilka fördelar finns det?

Om du erbjuder kunden ett abonnemang så vet du hur din arbetsbelastning ser ut framåt. Kunden vet vad det kostar och kan planera framåt. När kunden vuxit ur sitt paket så kan hen skala upp och köpa ett dyrare mer omfattande paket.

Att arbeta med paket/fasta priser ger ofta en bättre arbetsmiljö då du kan beräkna din beläggning utifrån dina inkomster och inte ifrån antal timmar.

Det är viktigt att utveckla dina tjänstepaket i nära dialog med dina kunder och utifrån faktiska kundbehov inte ifrån vad du tror efterfrågas. Tänkt nytt och våga utmana dina kunder med dina tjänstepaket, det kommer både du och din kund att tjäna på!

Här får du tre grundläggande tips när du ska komma igång:

1) Skapa ett antal instegstjänster som är enkla för kunderna att köpa och som de ser värdet av direkt. Olika typer av utbildningar och workshops med definierade resultat är enkla att förstå och lätta att köpa.

2) Skapa paket inom ditt specialområde med tydliga avgränsningar och utmanande mål. Det är superviktigt att avtala om vad som ingår innan ni inleder ert samarbete.

3) Känn av rätt storlek på paket beroende på kund och situation. Det är bättre att föreslå ett mindre paket som passar kundens behov än att ta i och riskera en missnöjd kund. En bra dialog gör att kunden lätt kan byta till ett större paket.

Här hittar du ytterligare ett inlägg för dig
5 sätt att öka företagets vinst för dig som säljer tjänster

Similar Posts