vem är det som bestämmer din prisnivå?
att sätta rätt pris – vem bestämmer vad det är?
Att sätta rätt pris. Jag skall avslöja sanningen om vem det är som bestämmer rätt pris, men först vill jag peka på några viktiga bitar som du bör tänka på innan du sätter ditt pris eller när du skall förändra din nuvarande prissättning.
om du startar för lågt
Har du lagt dig för lågt ifrån början, kanske rädd för att bli avvisad eller kanske till och med skrattad åt. Våra rädslor styr vårt företagande i många delar. När du går in lågt är det viktigt att du talar om vad ordinarie pris är och varför du nu säljer det billigare.
nu vet jag vem det är som bestämmer rätt pris, det är.... Share on XHär får du några tips,
pilotpris
är även ett sätt att testa en ny tjänst och får feedback från deltagarna. Används vid ett begränsat tillfälle och ett mindre antal kunder. Perfekt tillfälle att justera innehållet och utvärdera för framtiden.
Se upp, se till att du verkligen gör klart för dina pilotkunder att de förväntas ge dig återkoppling annars försvinner den möjligheten.
early bird
eller boka-tidigt-rabatt om du så vill. En möjlighet för den som är snabb att bestämma sig, du ger en rabatt i %.
trogen kundrabatt
ge dina trogna kunder rabatt, detta är även bra att använda om du säljer en billigare tjänst/produkt först. Det skall då vara förmånligt att uppgradera till nästa steg.
hur du underlättar för köp
Du kanske har hört tidigare att ett högt pris attraherar och det är ofta sant. Problemet med en hög nivå kan vara att det finns perfekta deltagare som inte har möjlighet att betala allt på en gång men är supermotiverade och helt rätt för dig.
Mitt tips är då att låta kunden delbetala men till ett högre totalpris.
Exempel, betala direkt, 9995 kr eller dela upp det på fyra gånger 2995 kr. Se då upp så att inte kunden får för mycket innan alla betalningarna är gjorda. Det kan vara bra att låta betalningsperioden stämma överens med din leverans. Jämför med hur kul det är att köpa en semesterresa på avbetalning, åk en vecka nu och betala på 12 månader, inte så peppande.
väg in din medverkan
du är dyrbar, du är unik, har du hört det förut?
Det bästa med det här är att det är alldeles sant, du måste bara backa undan och se dig själv utifrån ett slag. Ofta är det svårt att värdera sig själv men att värdera upp din kollega eller vän som du skall rekommendera känns mycket lättare.
Byt perspektiv och se dig själv som någon som du skall skicka din allra bästa vän till.
Priset på det du säljer måste vara relaterat till din medverkan, ju mer insats som krävs av dig, ju dyrare.
undrar nu du vem det är som bestämmer priset?
här kommer den enkla sanningen, det är ju du….
invändning nummer 1
du måste ta hänsyn till marknaden
jo men kom ihåg att du är en del av marknaden och det är dess aktörer som utvecklar den.
invändning nummer 2
jag tar en stor risk om ingen vill köpa av mig
kanske men här handlar det om hur du förpackar ditt erbjudande och hur bra du visar upp din unika fördel
så från dig till mig & som de yngre skulle säga