Prissättning Kicki Westerberg Ekonomisk pt

Snacka prissättning med andra

I det här inlägget ska jag ge dig några grundläggande tips om prissättning, detta svåra och engagerande ämne.

Prissättning Kicki Westerberg Ekonomisk pt

Jag gillar att föreläsa om prissättning

När jag föreläser eller håller workshops om att konsten att sätta rätt pris så är det oftast fler åhörare än vanligt. På många frukost och lunchträffar där jag pratat har deltagarna trängts i en omfattning som först förvånade mig men sedan fick mig att inse att ämnet är brännhet och något som de flesta företagare vill diskutera men sällan får chansen att göra. Om du vill att jag ska komma till er och prata pris kan du kontakta mig här.

Kicki Westerberg föreläser om prissättning

Här får du några grundläggande tips om vad du kan tänka på när du ser över din prissättning och det du erbjuder.

Underskatta inte det enkla

Det som är vardagsmat för dig har din kund kämpat med länge. På tjänstesidan bygger vi ofta alldeles för avancerade tjänster på grund av vår egen expertis. Men kom ihåg att det ofta är ”good enough” även om du tycker att du erbjuder för lite. Skapa den säljbara produkten utifrån kundens behov, inte utifrån din tro på vad som efterfrågas. Att lära dig att lyssna kommer att ge dig bättre möjlighet till att tjäna pengar. Det är så onödigt att lägga ner massor av tid och pengar på någonting som dina kunder inte vill ha. Börja med att identifiera problemet hos kunden och bygg sedan produkten. Det är i den verkliga smärtpunkten som din framtida affär finns.

Du läcker när du tänker – du kan inte inte kommunicera

Du kommer att attrahera kunder med samma inställning som du själv har. Om du själv tycker att det du säljer är dyrt, hur ska du då kunna sälja något liknande till andra? Allt handlar om det resultat du skapar hos kunden.

Väg in din medverkan

Du är dyrbar, du är unik – har du hört det förut? Det bästa med det här är att det är alldeles sant, du måste bara backa undan och se dig själv utifrån ett slag. Ofta är det svårt att värdera sig själv och att värdera upp din kollega eller vän som du ska rekommendera känns ofta mycket lättare. Byt perspektiv och se dig själv som någon som du ska skicka din allra bästa vän till. Priset på det du säljer måste vara relaterat till det värde du levererar och till din medverkan, ju mer insats som krävs av dig, desto dyrare.

Snacka prissättning med andra

Min absoluta övertygelse är att ju mer du pratar pris med andra ju mer råg i ryggen får du när du själv ska ta betalt. Så när du möter en annan företagare, snacka pris. Du kommer att få bra input
Tina Västberg, personlig tränare från Visby kommenterade på mitt instagraminlägg om pris och hennes syn på saken var så träffande att jag måste vidarebefordra det till dig som läser.

“Det häftiga är att när jag satt ett pris som jag tror är “för högt” så har inte ens kunden höjt på ögonbrynet. Det gäller verkligen att ha gott självförtroende!”

Tänkvärda ord, eller hur?
Har du upplevt det samma…

Så från mig till dig – snacka mer pris !!

Här kan du läsa fler inlägg om prissättning

vem är det som bestämmer din prisnivå?

vill du vara en Mercedes Benz?

Similar Posts

2 Comments

  1. Tack Mette, ja det är ett av mina favoritämnen och jag vet att många andra gillar det 🙂

Comments are closed.