Prissättning del 1 – utvärdera nuläget

Prissättning del 1 – steg för steg. Den här veckan inleder jag aprilmånads tema om konsten att sätta rätt pris. Jag guidar dig igenom fyra viktiga punkter att tänka på och avslutar april med en workshop för dig som vill jobba djupare med ditt företag. Idag startar du med att utvärdera nuläget.

Workshop april 2018 med Ekonomisk PT - prissättning del 1

Prissättning, ett svårt och engagerande ämne?

När jag föreläser om att konsten att sätta rätt pris så är det oftast fler åhörare än vanligt. På många frukost och lunchträffar där jag pratat har deltagaren trängts i en omfattning som först förvånade mig men sedan fick mig att inse att ämnet är brännhet och något som de flesta företagare vill diskutera men sällan får chansen att göra. Men nu är det dags, här kommer del 1 av Lilla prisskolan med mig Ekonomisk PT.

Se över din prisbild

Som vanligt när det gäller mål och strategier är det viktigt att du börjar med att se över din prisnivå och hur du jobbar med din prissättning.

Så här börjar du din utvärdering:

-Skriv ner dina olika tjänster/produkter eller ta fram din prislista om du har en sådan sammanställd.

-Ta nu ett steg tillbaka och se på det hela lite utifrån. Vad tänker du när du ser ditt utbud. Nöjd, missnöjd eller oj vad dyrt eller billigt?

-Svara på frågan om ditt utbud och prisnivå stämmer överens med ditt varumärke och den känsla som du vill att dina kunder få? Notera de tankar som dyker upp.

-Svara sen på frågan om hur du har kommit fram till de priser som du har idag. Här får du tre vanliga prismodeller, förmodligen har du använt någon av dessa.

Kostnadsbaserad prissättning – RÄKNA

Här utgår du från kostnaden för att ta fram din produkt och gör sedan ett påslag. Jag visar här ett exempel:
1. Inköpskostnader (material)
2. Eventuella produktionskostnader (lokal, arbete etc.)
3. Marknadsföringskostnader (hemsida, annonser, distribution etc.)
4. Vinst (för investeringar, löner, sociala avgifter, pension etc.)

Metoden, som alltså kallas kostnadsbaserad prissättning, är den klart sämsta meto- den för prissättning och förmodligen även den absolut vanligaste. Risken finns att du sätter priset lägre än vad kunden egentligen är beredd att betala vilket betyder mindre vinst. Dessutom är det för kunden helt ointressant vad produkten kostar att tillverka eller att tillhandahålla. Används oftast inom tillverkande företaget eller när du köper och säljer varor.

Konkurrentbaserad prissättning – JÄMFÖRA

I många branscher så gäller konkurrentbaserad prissättning dvs du anpassar dig efter den gällande prisnivåer. Exempel, frisörer, mat, drivmedel och tjänster med stort utbud tex webbhotell eller mäklare. Visst vore det härligt att inte behöva bry sig om vad konkurrenterna gör eller vilken prissättning de tillämpar? Men faktum kvarstår, det har betydelse. Om du idag arbetar med modellen så bör du fundera över hur du kan bli friare i din prissättning. Finns det eller kan du skapa något unikt hos dig som gör att du kan avvika från marknadens priser?

Kundbaserad prissättning – KÄNN EFTER/BEDÖM

Här sätter du ett pris som speglar det som kunden är villig att betala. Detta kallas för kundbaserad prissättning och innebär att du sätter priset utifrån det värde som kunderna uppfattar hos din tjänst/produkt. Nyckeln till en framgångsrik prissättning blir därför att du kan göra en rimlig bedömning av hur värdet på din produkt uppfattas på marknaden. Inom tjänstesektorn växer denna prismodell stort. När teknikutvecklingen förkortar produktionstiderna så är det lätt att låta kunden tjäna på dina investeringar om du utgår ifrån den tid något tar. Att istället fokusera på värdet är både mer lönsamt och ger en bättre arbetsmiljö för tjänsteföretagaren.

Vilken tillhörde du? Eller har du någon helt annan modell, ibland har man till och med ärvt sin prislista från en tidigare ägare. Det finns många varianter här.

Vill du höra med om det här steget så häng med på min livesändning på fredag den 6 mars. Läser du det här i efterhand så kan du alltid se mina sändningar på FB sidan Ekonomisk PT. Du hittar länken här Facebook Ekonomisk PT

Här hittar du mer info om månadens workshop som jag håller den 25 april. Där får du jobba konkret med dina priser och har möjlighet att bolla dina frågor direkt med mig. Läs mer här, Månadens Workshop med Ekonomisk PT

Similar Posts