Tre typer av mål – så funkar det
Olika typer av mål tänker du, varför måste du krångla till det så? Ett mål är väl ett mål. Många människor sätter inte mål varken i sitt företag eller privat. Själv tror jag att det finns en klar fördel med att göra det. Lite om det och skillnaden mellan de olika typer av mål handlar det här inlägget om.
Varför ska jag sätta mål över huvud taget?
Är du typen som sätter mål? Skriver du långa listor och får en kick när du bockat av – men samtidigt ont i magen när du inte hinner och listan bara växer? Eller är du som min kära man – inga listor, allt i huvudet, hinner med massor, glömmer en hel del och har ständigt dåligt samvete för att han inte hinner i kapp?
Hur du än fungerar så gäller det ändå att ha en målsättning för dig och ditt företag. Tänk på dig som en orienterare utan karta. Lätt förvirrad och inte helt koll på vilken väg du ska. Så här kan det vara med företaget, ingen riktigt väg men du tror att du vet vartåt du är på väg. Du testar att gå åt vänster men ändrar dig och går lite åt höger. Vägen blir lång och slingrig men framförallt mycket längre.
Om du kommer dit du vill? Det är inte säkert. Men vad som är säkert är iallafall att du har fullt upp. Så därför tycker jag att är det bra att sätta mål.
En introduktion först
Mål kan delas upp på era sätt, men det är vanligt att tala om tre typer av mål nämligen resultatmål, prestationsmål och processmål.
Resultatmål är det mest vanliga målet inom idrott och handlar om hur du lyckas i förhållande till andra. Du jämför dig med andra och har inte full kontroll över slutresultatet. Om ditt idrottsliga mål till exempel är att vinna VM så spelar det ingen roll hur bra du är om det kommer någon annan som presterar bättre.
Prestationsmål avser hur du lyckas i förhållande till dig själv, till exempel när Kalle säger att han ska springa under två timmar. Detta mål äger han och kontrollerar själv.
Processmål kan sägas beskriva vägen till målen, ofta handlar det om att utföra en aktivitet på ett visst sätt. Inom idrotten kan det handla om att öva på en viss rörelse för att förbättra prestationen.
Hur ska du tänka när det gäller ditt företag och olika typer av mål ?
Ditt övergripande mål för året, det vill säga det önskade resultatet i ditt företag på lite längre sikt, kommer att ligga som ett paraply över din verksamhet. Läs mer om det i det här inlägget som förklarar hela processen. Bygg ditt drömföretag – så funkar det
Resultatmål – ditt önskade resultat
90-dagarsmålet är också ett resultatmål, alltså ett önskat resultat fast på kortare sikt.. Den avgörande skillnaden är att du måste lära dig att sätta dessa mål så att de passar in på de kommande 90 dagarna. Om du tror att det kommer att behövas mer än 90 dagar då bryter du ner målet så att det ryms. Det är alltså tidsaspekten som är den stora skillnaden.
Prestationsmål – projektmål
Företagets prestationsmål kallar jag ofta för projekt. De är mätbara och kon- trollerbara och består av en mängd uppgifter. De har till syfte att föra dig mot ditt 90-dagarsmål. Du jämför dig med dig själv och dina tidigare resultat, till exempel en försäljningskampanj som går att mäta och utvärdera.
De här målen är flexibla och kan ändras under resans gång. Syftet är ju att du ska nå ditt önskade resultat, ditt resultatmål för året eller de kommande 90 dagarna.
Processmål – uppgifter
Så nu landar vi på den minsta byggstenen: processmålen, eller uppgifterna som vi kan välja att kalla dem. De är inte alltid mät- och kontrollerbara utan fokuserar ofta på detaljerna. Det viktiga här är att de blir utförda. Det kan till exempel vara att ta fram ett visst underlag på torsdag morgon eller att ringa 5 säljsamtal.
Så tänk vad bra att det finns olika typer av mål !
Lycka till med dina – det är nu det roliga börjar.
Kicki Westerberg är skaparen av The Power of M, ett koncept som hjälper dig att lyckas att nå dina mål. Hon hjälper kvinnor inom entreprenörskap och idrott att skapa förändring och en väg framåt. Som NLP coach, tävlingsryttare och mångårig entreprenör inom ekonomi (fd revisor) har hon en fullpackad verktygslåda.
Kicki är författare till boken Bygg ditt Drömföretag (Roos & Tegnér, 2017) och medförfattare till boken Skapa ditt drömliv. (Ordberoende förlag, 2018)
Så tänkvärt :). Mycket sitter ju verkligen i huvudet 🙂
Absolut Madeleine, för mig är det en trigger ha sätta mål och göra framsteg, både i företaget och privat. Ha en fin dag!!
Intressant! Jag håller helt med om att man ska jobba strategiskt med uppsatta mål. Tyvärr är det många som inte riktigt insett det eller bara hitta fel strategi och därför inte kan effektivisera sina egna listor.
Bra tips!! Fick verkligen funderingar 🙂
Bra att du förtydligar att det finns olika typer av mål! Var projekt jag gör har ju sitt mål t.ex. Och det är olika i varje webbprojekt, även om lansering är slutmålet för alla.
Tack Emma så kul att du gillar det !
Lycka till med dina mål //Kicki
Tack Anna, ofta så tänker vi inte på att det är olika typer av mål vi jobbar med. Allt har ju sin funktion i att få oss att nå målet
Lycka till med dina mål 🙂
Kicki
En viktig aspekt Johan, det är en klar fördel om man vill komma någon vart.
lycka till med dina mål